GIS4Mobile

Ny app samler LER-oplysninger og mindsker risikoen for dyre graveskader

Ledningsinfo fra GIS4Mobile er en ny brugervenlig app, som samler LER-oplysninger digitalt og gør det nemmere for entreprenører at undgå fejl i marken.
For entreprenører kan det være et uoverskueligt og besværligt arbejde at holde styr på alle LER-oplysninger, når de skal i felten. Ledningsinfo-appen fra GIS4Mobile samler alle oplysningerne digitalt. Foto: GIS4Mobile.

Når et nyt gravearbejde skal starte op, er det entreprenørfirmaets eget ansvar at indhente og holde styr på alle ledningsoplysninger i det område, hvor der skal graves. Og det kan blive en omkostningsfuld affære for entreprenører, hvis deres gravearbejde resulterer i en graveskade. I en analyse foretaget af Rambøll i 2016 er det estimeret, at der er omkring 26.000 graveskader årligt i Danmark, som udgør en omkostning på 226 millioner kr. fordelt mellem ledningsejer, ledningsinformationsbrugere og forsikringsselskaber.

– Der er endnu ingen enslydende retningslinjer for, hvordan ledningsoplysninger skal leveres ved graveforespørgsler, og da der kan være helt op til 50 ledningsejere i et graveområde i byerne, kan det nemt give problemer at holde styr på alle informationer, når man står med en masse forskellige datasæt af varierende kvalitet i hænderne. Det problem løser appen, siger Ove Lindholt Hansen, der er landinspektør, grundlægger af GIS4Mobile og udvikler af Ledningsinfo-appen.

Ledningsinfo-appen indsamler alle relevante LER-informationer fra entreprenørens graveforespørgsler, og viser dem frem med specifikke farvekoder efter LER2-standarden på elektroniske landkort som Google Maps og danske luftfoto suppleret med matrikelskel, der tilgås på stedet med en tablet eller telefon. Brugeren kan selv tilføje yderligere kommentarer på kortene, som opdateres direkte i egne databaser.

Bedre overblik giver færre graveskader

Michael Mose Andersen, chefkonsulent og projektleder hos entreprenørvirksomheden Almacon, har bidraget til udviklingen af Ledningsinfo. Han oplever, at appen løser mange af de udfordringer, der tidligere har været ved gravearbejde.

– Man får et meget bedre overblik og sparer derved en masse tid, når man har oplysningerne samlet digitalt. På den måde ved man altid, hvor kablerne er i realtid og kender alle de relevante ledningsejere og oplysninger om ledningsnettet i det område, man graver, siger han og fortæller, at han bruger appen til al virksomhedens gravearbejde.

– Appen sørger for ensartede oplysninger for alle vores ansatte, når de er i marken. Det giver en sikkerhed i vores arbejde og mindsker risikoen for fejl og graveskader, uanset hvor lille eller stor opgaven er.

Ledningsinfo-appen fra GIS4Mobile kan downloades fra Google Play eller Apple Appstore og indeholder en 30-dages prøveperiode. Virksomheder kan tilkøbe brugertilpassede moduler efter behov.

Ove Lindholt Hansen
Direktør, GIS4Mobile
mail@gis4mobile.com

Billeder

Download
Hver gang der skal graves i jorden, skal der søges om ledningsoplysninger for at undgå graveskader. Ledningsinfo-appen fra GIS4Mobile samler alle ledningsoplysningerne digitalt ét sted. Foto: PR.
Download
Ledningsinfo-appen fra GIS4Mobile viser alle LER-oplysninger i et område med farvekoder, så entreprenører og andre, der skal grave i jorden, kan danne sig et overblik over, hvad de skal passe på. Foto: GIS4Mobile.
Download
GIS4Mobile har udviklet en ny app, som skaber overblik over alle ledningsoplysninger i et givent område. Foto: GIS4Mobile.
Download
Ove Lindholt Hansen er landinspektør og grundlægger af GIS4Mobile, der udvikler apps og software til registrering og brug af geografiske data for alle faggrupper, der arbejder med at grave i jorden. Foto: GIS4Mobile.

Information om GIS4Mobile

GIS4Mobile
Solmarksvej 20
8240 Risskov