Ny app giver personer med handicap adgang til ekstraordinære shopping-oplevelser

Med Inklusiv kan folk med handicap bestille skræddersyet hjælp, så en ekspedient kan assistere på indkøbsturen.
Kristian Schou Hedegaard på indkøbstur. Foto: Henrik Frydkjær

Den nye indkøbs-app Inklusiv gør det muligt for personer med handicap at handle ind og købe varer, så de kan leve et mere uafhængigt og ligeværdigt liv. Ved brug af appen kan man nemlig booke tid til personlig service i fysiske forretninger og få skræddersyet hjælp til sin indkøbstur, afhængigt af hvilken type handicap man har. Samtidig gør appen det muligt for ekspedienten at forberede sig på at give den nødvendige støtte og vejledning.

Kristian Schou Hedegaard, som er en af initiativtagerne bag Inklusiv, er næsten blind. I 2021 var han medvirkende i TV programmet ”Tabu” med Rune Klan. Her fortalte han, hvordan han som 27-årig mistede synet og svævede mellem liv og død, efter at have spist en burger på en udlandsrejse. I dag lever Kristian et godt liv, men møder stadig mange barrierer, der forhindrer ham i uafhængigt at deltage ligeværdigt i samfundet. For eksempel kan indkøb af dagligvarer eller tøj være så mentalt og logistisk overvældende, at Kristian helt må opgive at begive sig afsted. Det samme oplever en stor andel af de 22,5 procent af befolkningen, der ifølge VIVE lever med et handicap.

Det vil Kristian og hans kollegaer Nicolai Lissau og Zoe Nattestad lave om på. Derfor satte de sig i sommeren 2022 til tegnebrættet og skitserede appen Inklusiv, som nu er blevet en realitet.

- Målet er, at alle uanset om de har angst, autisme, anvender kørestol eller er blinde, har mulighed for at handle dagligvarer eller tøj selvstændigt og deltage ligeværdigt i samfundet, og så tror jeg også, at Inklusiv kan være en god hjælp for forældre til børn med særlige behov til at få den fornødne støtte og ro under besøg i fysiske butikker, siger Kristian Schou Hedegaard.

Flere af de danske handicaporganisationer hilser også appen velkommen, herunder Dansk Blindesamfund.

- Mange af vores medlemmer har store udfordringer med at udføre hverdagsaktiviteter som for eksempel at handle dagligvarer og tøj. Jeg tror, at initiativer som blandt andet Inklusiv er et stort skridt i den rigtige retning, siger Ask Løvbjerg Abildgaard, Landsformand i Dansk Blindesamfund.

I løbet af de kommende måneder vil Inklusiv inkludere en lang række butikker på appen. Fra en start vil Bahnes butikker blandt andre være tilgængelige på appen.

- Bahne og Inklusiv har indgået et samarbejde, hvor vi vil gøre det lettere for kunder med handicap, at få den nødvendige hjælp, når de handler. Dette vil skabe tryghed for både vores personale og for vores kunder, og vi føler, at dette samarbejde vil bringe os tættere på kunderne og i sidste ende forhåbentligt også give os mulighed for at hjælpe dem med at handle", siger Benjamin Røpke, Administrerende Direktør, Bahne.

Inklusiv fungerer ved, at personer med handicap, samt forældre til børn med særlige behov kan booke en tid til personlig service hos en butiksassistent. Forud for mødet kan butiksassistenten læse hvilket handicap kunden lever med, samt hvordan dette bedst imødekommes. På samme måde kan kunden med handicap læse om butiksassistenten, samt om butikkens adgangsforhold.

Inklusiv er tilgængelig i App Store og Google Play. Appen er gratis at anvende.

FAKTA om Inklusiv:

* App’en Inklusiv er udviklet af Kristian Schou Hedegaard, Nicolai Lissau og Zoe Nattestad.

* Inklusiv blev i februar 2023 optaget på ”InnoFounder”-programmet under Innovationsfonden, der hjælper innovative start-ups til at realisere deres potentiale.

* Holdet bag Inklusiv har i 2020 også udviklet motionsapp’en Move United, der matcher blinde og frivillige motionister så de kan motionere sammen.

* Move United er en non-profit organisation, der skaber forbindelse mellem blinde og svagsynede og deres seende naboer, så de sammen kan leve et aktivt og socialt liv.

Kristian Schou Hedegaard på indkøbstur. Foto: Henrik Frydkjær
Download
Kristian Schou Hedegaard er en af idémændene bag Inklusiv. Foto: Henrik Frydkjær.
Download

Information om Dansk Blindesamfund