Ny app giver E.ONs kunder opladning med billig, klimavenlig strøm og skaber plads til endnu flere elbiler

E.ON Danmark og True Energy har indgået en aftale, der betyder, at E.ONs elbilkunder kan styre opladningen derhjemme via appen True Smart Charge. E.ON-kunder får mulighed for at lade automatisk, når strømmen i elnettet er billigst og mest klimavenlig. Samtidigt øger det mulighederne for at udnytte bæredygtig energi i transporten bedst muligt og mindsker belastningen på elnettet.

Som den eneste i Danmark kan True Energys app automatisk udskyde opladningen, hvis strømmen pludselig kommer fra kulkraft eller andre fossile kilder, og starte igen, når strømmen atter er grøn. Så True Energys app sørger for, at bilisterne kan lade som de ønsker og altid vågner op til et fuldt batteri – og elnettet undgår overbelastning.

”Når man er E.ON-kunde, betaler man for sit reelle forbrug af strøm til opladning af elbilen. Det giver incitament til at spare på strømmen. Med det nye samarbejde kan vores kunder både spare penge og samtidig sikre sig, at de lader op, når strømmen er mest klimavenlig. Det er et stort skridt mod at leve mere bæredygtigt – på en meget let måde. Man taster bare sine præferencer ind i True Energy appen én gang. Kort sagt lader man derefter sin elbil op, når det giver mest mening for elnettet og den grønne omstilling. Det kaldes smart charge og gør elbiler endnu grønnere,” fortæller Pär Möller, Head of eMobility Nordic i E.ON.

Charlotte Sand, grundlægger og direktør i True Energy, forklarer, hvordan systemet fungerer:

”Ved hjælp af appen kan man time opladning til tidspunkter, hvor strømmen er billigst, eller klimapåvirkningen fra strømproduktionen er mindst. De to er tit sammenfaldende og sker midt om natten. Her sørger appen for, at brugeren kan lade så billigt og klimavenligt som muligt uden at skulle stille vækkeuret til klokken tre om morgenen. Når brugeren kobler sin elbil til E.ONs ladeboks, sørger vi får, at bilen er klar, når den skal ud at køre.”

Bedre udnyttelse af vindmøllestrøm – til gavn for samfundet

Regeringen skriver i sin elektrificeringsstrategi, at ”vi skal blive bedre til at udnytte vind- og solenergien, når der er meget af den, og det store elforbrug, fx i forbindelse med opladning af elbilen eller opvarmning af huset, skal kunne flyttes et par timer og slås til, når strømmen er grøn og priserne lave” – og det er præcis det E.ON og True Energy gør i løbet af foråret 2022 for E.ONs elbilkunder med ladebokse derhjemme.

Hvad mere er, så er målet, at omkring 1 million elbiler skal ud på de danske veje inden udgangen af 2030. De elbiler skal alle lades op.

En så kraftig stigning i elforbruget kan umiddelbart give grund til at tro, at elnettet skal forstærkes betydeligt. Det er dog ikke nødvendigvis tilfældet. Hvis elbilernes opladning ikke falder sammen med tidspunkter, hvor elnettet er mest belastet, fx ved at lade bilen op om natten eller på andre ydertidspunkter, begrænser det omkostningerne til forstærkning af elnettet.

Løsningen fra E.ON og True Energy kan også være medvirkende til, at man kan udnytte vores vindmøllestrøm optimalt. Vindmøllerne producerer også strøm om natten, hvor det samlede elforbrug er lavt. Den vindmøllestrøm kan elbilerne bruge til opladning.

”Elbilen vil altid være klar, når kunden skal bruge den,” understreger Pär Möller.

Charlotte Sand tilføjer:

”I appen indtaster man sin smertegrænse for hvor meget strøm, man altid skal have på batteriet i bilen. Det kan fx være 25 %, så man altid kan køre på akutte ture, hvis det bliver nødvendigt.”

Om E.ON

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 50 millioner kunder og 78.000 medarbejdere (2020). Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Vi driver et af Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler og står for opladning til private, erhverv og den offentlige sektor, ligesom vi står bag store ladeanlæg til el-taxier, elbusser og el-lastbiler.

Læs mere om E.ONs abonnementer på www.eon.dk

Om True Energy
True Energy blev grundlagt i 2018 i Danmark. Med partnere i Norden er vores målsætning at gøre det nemt for forbrugerne at automatisk bruge el, når det er billigst og mest klimavenligt. Samtidig hjælper vores løsninger med til at balancere elnettet. På den måde er vi - og vores brugere - med til støtte overgangen til mere vedvarende energi.

Siden 2021 er True Energy en del af Landis+Gyr AG. Landis+Gyr er en globalt førende leverandør af integrerede løsninger til energistyring til energiindustrien. Med en af de bredeste porteføljer leverer vi innovative og fleksible løsninger, som hjælper energiselskaber med at løse deres komplekse udfordringer inden for Smart Metering, Grid Edge og Smart Infrastruktur. Med en salgsomsætning på 1,4 milliarder dollars (finansåret 2020) har Landis+Gyr omkring 5.500 ansatte i over 30 lande fordelt over fem kontinenter med en mission om at hjælpe verden med at bruge energi på bedre måder.

For mere information, se her: www.landisgyr.eu

Læs mere om True Energys løsninger her: https://www.trueenergy.io/da/app/

Kontakt og yderligere information:

Kontaktperson E.ON Danmark: Vibeke Agerdal Kristiansen, Head of PR & Public Affairs, Vibeke.agerdal@eon.dk, Tlf.: +45 3038 6164

Kontaktperson True Energy: René Frederiksen, Chief Commercial Officer,
rfr@trueenergy.io, Tlf.: +45 24 78 22 09

Den nye aftale skal sikre, at E.ONs kunder lader op, når det er grønnest og billigst
Via True Energy app'en har elbilisten en profil, der sikrer, at man altid lader, når det giver mest mening, fx når strømmen er billigst og grønnest.
Via True Energy app'en har elbilisten en profil, der sikrer, at man altid lader elbiler op, når det giver mest mening, fx når strømmen er billigst og grønnest.

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 50 millioner kunder og 78.000 medarbejdere (2020). Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne persontransporten med strøm til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver et af Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fem biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON ejer og drifter cirka 16 lokale kraftvarmeværker og fem fjernvarmeværker.

Nordens største taxi-ladehub skal udfase diesel-taxien i København11.5.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største ladeoperatør E.ON og taxiselskabet Dantaxi åbner den 11. maj kl. 16:00 Nordens største taxi-ladehub: Danhub – Powered by E.ON. Her kan op til 400 taxier oplade i døgnet, og det dækker en stor del af hovedstadens nuværende behov. Danhub giver københavnerne nemmere adgang til el-taxier, og de nye lademuligheder er et stort skridt i retning af en udfasning af Københavns cirka 1.700 diesel-taxier allerede i 2025.