Ny anonym rådgivning til unge udsatte kvinder i Aarhus

Den sociale indsats for unge mellem 18 og 35, som har været i prostitution eller har været udsat for seksuelle overgreb, får i 2019 et tiltrængt boost i det midtjyske. Det sker, når LivaRehab – center for rehabilitering af mennesker med skadevirkninger fra prostitution, sugardating, vold og seksuelle overgreb – åbner en afdeling i Aarhus med støtte fra TrygFonden i foråret 2019.

Projektet vil tilbyde unge i Midtjylland støtte i form af anonym rådgivning og individuelt tilrettelagte såvel som gruppebaserede psykologforløb, jobcoaching og netværksaktiviteter.

”Det glæder mig, at LivaRehab nu får mulighed for at etablere sig i Aarhus med støtte fra TrygFonden”, udtaler social- og beskæftigelsesrådmand i Aarhus Kommune, Kristian Würtz, og fortsætter: ”Der er tale om en organisation med erfaring og viden om, hvordan man hjælper unge med sociale problemer som følge af incest, prostitution eller seksuelle overgreb. Følgevirkningerne er ofte mange og komplekse. Fx misbrug, selvskadende adfærd, hjemløshed, ringe uddannelse eller manglende tilknytning til arbejdsmarkedet. Der er med andre ord behov for forskellige former for støtte og indsats. Det er et tiltrængt supplement til den indsats, der i forvejen eksisterer. Jeg ser frem til et godt samarbejde med LivaRehab og de øvrige aktører på området i indsatsen for at hjælpe projektets unge med at finde nye veje i tilværelsen”.

LivaRehab, center for rehabilitering af skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb, har eksisteret siden 2011 og har hjulpet over 1000 mennesker videre i deres liv.

“Som lokal repræsentant for Trygfonden glæder det mig utroligt meget, at kunne hjælpe med at søsætte LivaRehabs tilbud, et positivt projekt både i ånd og menneskesyn, her i Aarhus. Det er en gruppe, der alt for let bliver overset, kvinder som ønsker at komme ud af prostitution. Her er tale om nogle mennesker med alt for mange ar på sjælen, som bliver hjulpet til at genfinde håb i sig selv - for sig selv. Det, synes jeg, er læren i projektet: med respekt og omsorg, kan selv den mest ulykkelige skæbne genrejses. Det arbejde er centralt for at sikre tryghed for alle gruppe i Danmark, også mennesker som er særligt sårbare og udsatte,” udtaler Camilla Fabricius, der er 1. viceborgmester i Aarhus kommune og medlem af TrygFondens repræsentantskab i Region Midtjylland.

”De unge, der kommer hos os, har negative følgevirkninger af en hård barn- og ungdom. Såsom misbrug, traumer, selvskadende adfærd, mangel på selvværd, manglende arbejde eller uddannelse. De tør sjældent fortælle offentlige myndigheder om deres liv, af frygt for at blive stigmatiseret eller økonomisk straffet. Vi har i de seneste år fået flere og flere henvendelser fra lokale socialfaglige medarbejdere og midtjyske unge, så jeg er glad og taknemmelig for, at det nu bliver muligt for os at starte en indsats med udgangspunkt i Aarhus. Her er både politisk velvilje og gode offentlige transportmuligheder fra hele Region Midtjylland”, fortæller LivaRehabs direktør Flora Ghosh, der står bag Livas to eksisterende centre i København og Vordingborg, samt bag det det nye projekt i Aarhus.”, fortæller LivaRehabs direktør Flora Ghosh, der står bag Livas to eksisterende centre i København og Vordingborg, samt bag det det nye projekt i Aarhus.

”Jeg vil gerne udrykke min påskønnelse og tak for, at det med en generøs donation fra Trygfonden er blevet muligt at oprette en LivaRehab afdeling i Midtjylland med base i Aarhus. Det er både en udfordrende og forpligtende opgave for os at sikre, at denne donation bærer størst mulig frugt”, udtaler Christen Sørensen, der er tidligere økonomisk overvismand og formand for Foreningen Liva, der står bag LivaRehab.

Direktør Flora Ghosh kan kontaktes på telefon 5371 6100 og yderligere info kan findes på livarehab.dk

LIVa- Forening mod skadevirkninger af prostitution opruster på kommunikationsfronten6.8.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

LIVa-Foreningen mod skadevirkninger af prostitution har pr 7. august ansat Kasper Tingkær i en nyoprettet stilling som presse – og kommunikationschef. LIVa ønsker med ansættelsen at styrke foreningens organisation, kommunikation og politiske interessevaretagelse, i arbejdet med at sikre øget forebyggelse og bedre støtte for de tusindvis af danskere, der lider under skadevirkninger efter prostitution, incest og vold i nære relationer. Direktør Flora Ghosh udtaler: ”Vi er begejstret for at kunne fortsætte udbygningen af vores sekretariat og sætte yderligere skub i vores kommunikationsindsats. Med ansættelsen af Kasper Tingkær har vi sikret os en stærk og erfaren kommunikatør til at lede, drive og udvikle vores presse- og kommunikationsarbejde. Herunder at styrke foreningens Public Affairs arbejde” Kasper Tingkær kommer fra en stilling som Generalsekretær for DepressionsForeningen og har mere end 16 års kommunikations- og ledererfaring fra NGO-verdenen. Han er 46 år og uddannet cand. mag