Ny analyse: Virksomhederne skal slås med banken – kreditskruen strammes voldsomt

Især de mindre virksomheder vil de kommende måneder mærke, at bankerne holder sig markant tilbage fra at give lån. Bankerne strammer nu deres kreditpolitik i et omfang, der ikke er set i 15 år. Virkeligt ærgerligt, hvis mindre, sunde virksomheder bremses i deres investeringsplaner, mener SMVdanmark.

Virksomhedsejerne skal for alvor pudse de gode argumenter af og helst medbringe sikkerhed i form af hus og bil, hvis de vil have bankerne til at hjælpe med kapital de kommende måneder.

En ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, viser, at bankernes kreditpolitik nu bliver strammet i et omfang, vi ikke har set i 15 år. Vi skal helt tilbage til finanskrisen omkring 2007-2008 for at finde mere tilbageholdende banker.

Det bekymrer Lasse Lundqvist, økonom i SMVdanmark:

”Det er rigtigt ærgerligt, hvis virksomheder med ellers gode og sunde idéer til investeringer bliver bremset af bankerne. Og det er også problematisk, at der bliver strammet op i en tid, hvor mange virksomheder har økonomiske udfordringer og har brug for bankens hjælp,” siger han.

Det er især bankernes syn på risikoen ved at låne ud, der får dem til at stramme op. Det vil sige, at bankerne frygter, at virksomhederne ikke kan betale hele eller dele af lånet tilbage. Samtidigt viser analysen, at villigheden til at tage chancen og risikoen og satse på, at virksomhederne alligevel nok kan klare den, er rekordlav.

”Vi vil som sådan ikke blande os i bankernes forretningsplaner, og de må jo selv vurdere, hvor langt de tør gå. Men timingen er ikke god. Man kunne indvende, at det er i en tid som nu, hvor nogle virksomheder har det svært pga. fx inflation og højere energipriser, at bankerne rækker hånden ud og hjælper dem gennem en periode, der trods alt forventes at være midlertidig. Alle sejl er jo sat for at nedbringe inflationen, og energipriserne vil nok også finde et lavere, varigt leje,” siger Lasse Lundqvist.

Baggrunden for analysen er bankernes egne indberetninger til Nationalbanken. Her svarer bankerne på, hvordan de selv vurderer deres egen udlånspolitik og forventninger til nedskrivninger og tab på kunderne. Det giver en score, der viser, om det generelt er blevet nemmere ellers sværere for kunderne.

Læs analysen her.

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav