Ny analyse: Virksomhederne er utilfredse med parkeringsmulighederne i København

Det er blevet markant sværere at finde en parkeringsplads i København, hvilket især går ud over den del af erhvervslivet, som er afhængige af at kunne parkere tæt på en kunde. 70 pct. af de københavnske virksomheder er utilfredse med forholdene. Men der er en forholdsvis nem og praktisk løsning, mener SMVdanmark.

Hvis køkkenet skal renoveres eller faldstammen skal udskiftes, bør man som københavner nok afsætte længere tid på at finde en håndværker og forberede sig på en højere regning, end det ville være tilfældet i andre byer.

Det er nemlig rigtigt besværligt at finde en parkeringsplads i København, hvis man er afhængig af at kunne parkere tæt på en kunde. Antallet af kommunale parkeringspladser er stort set det samme i dag, som det var i 2007, og imens er trafikken steget med 17 pct. Derfor er det måske ikke så underligt, at 70 pct. af virksomhederne i København er enten meget utilfredse eller utilfredse med parkeringsforholdene i kommunen.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Ifølge Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark, betyder det, at flere og flere håndværkere siger nej til opgaver i de mest befærdede dele af København.

”Hvis en håndværker skal cirkle rundt i måske tre kvarter for at finde en parkeringsplads bare nogenlunde tæt på kunden, så hænger det ikke sammen for ham. Og han skal som regel slæbe en tung værktøjskasse og materialer, så det er helt afgørende, at han kan parkere tæt på. Alternative transportformer er desværre ikke realistiske. Håndværkeren kan ikke bare tage en ny faldstamme med i metroen eller køre med to nye toiletter på en cykelanhænger,” siger han.

Han mener, at kommunens parkeringspolitik over for de virksomheder, der har behov for parkering, er med til at gøre det mindre attraktivt at bo og drive erhverv i København. Men faktisk er der en forholdsvis nem og praktisk løsning, fortæller Lasse Lundqvist.

”Tag nogle meter af den såkaldte 10-meter regel flere steder i København, og gør parkering lovlig for erhvervskøretøjer. Reglerne siger, at man ikke må parkere 10 meter før et hjørne. Hvis vi fx gjorde det til en 7-meter regel, når det gælder erhvervsbiler, så vil der helt naturligt opstå markant flere pladser til fx håndværkere. Og det skulle ikke gælde hele tiden, men fx mellem kl. 8 og 16. På den måde vil ingen blive generet, og håndværkerne ville kunne passe deres arbejde,” siger Lasse Lundqvist.

Læs analysen her.

SMVdanmark: Vismændene overser muligheden for mere arbejdskraft fra EU12.10.2021 12:01:28 CEST | Pressemeddelelse

Vismændene vil løse den akutte mangel på arbejdskraft ved at tiltrække flere mennesker fra lande uden for EU. Det er fint, men vismændene burde være mere opmærksomme på potentialet i arbejdskraft fra især Sydeuropa og arbejde for danske jobcentre i Sydeuropa. Vi må ikke stirre os blinde på den såkaldte beløbsordning, der regulerer, hvor mange ikke-EU-borgere der kan komme hertil, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Digitaliseringsrådets anbefalinger er godt arbejde, men pengene mangler1.10.2021 14:59:46 CEST | Pressemeddelelse

Digitaliseringsrådet har fremlagt deres længe ventede anbefalinger for finansministeren og erhvervsministeren. Der er flere gode ting i anbefalingerne, blandt andet at det skal være lettere for virksomhederne at indrapportere data til myndighederne. Men det er ærgerligt, at puljen til SMV:Digital ikke bliver øget yderligere, for den er afgørende for, om SMV’erne bliver mere digitale, mener SMVdanmark.