Ny analyse: Virksomhederne er hårdere ramt af prisstigninger end forbrugerne

Inflationen galoperer afsted, men de udgifter virksomhederne har for at kunne køre rundt, vokser mere end de priser, forbrugerne betaler ude i butikkerne. Årsagen er, at virksomhederne ikke fuldt ud kan overvælte prisstigningerne på forbrugerne og derfor må æde af overskuddet eller egenkapitalen. Og virksomhederne oplever store fald i deres fortjeneste, viser ny analyse fra SMVdanmark.

Selv om priserne på forbrugsvarer som fx smør, benzin, møbler og biler er steget med to-cifrede vækstrater siden årsskiftet, er virksomhedernes udgifter til alt det, de skal bruge for at producere forbrugsvarerne, steget endnu mere. Og det gør ondt på mange virksomheders bundlinje.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Sagt med tørre tal er forbrugerpriserne på varer steget med lidt over 14 pct. på et år. Det er voldsomt, men priserne på det der hedder indenlandsk vareforsyning er steget med mere, nemlig tæt på 19 pct. Når dansk erhvervsliv køber varer til videresalg eller forarbejdning, så oplever de derfor større prisstigninger end forbrugerne.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, mener, at tallene rammer en fed pæl gennem alle historierne om, at virksomhederne nu banker priserne op for at score en ekstra gevinst.

”Det er faktisk det modsatte, der sker: Virksomhederne tjener mindre. Det kan være fordi, de er bange for, at en stor og hurtig prisstigning kan ødelægge et godt, langvarigt kundeforhold, og derfor æder de en del af prisstigningen selv. Eller det kan være fordi, de er fanget af at have givet et tilbud med en fast pris, de ikke kan komme udenom. Endeligt kan det også være en strategisk beslutning, hvor virksomheden prøver at blive billigst og dermed vinde markedsandele,” siger han.

Kan mærkes på bundlinjerne

At virksomhederne holder igen med prisstigninger, kan mærkes på deres bundlinje. Fx har industriens virksomheder oplevet et gennemsnitligt fald i avancen på 25 pct. i år sammenlignet med samme periode i 2019. Inden for byggeriet og handel er faldet i avancen på 16 pct.

”Virksomhederne tærer på deres økonomiske fedtlag, og det kan være ok i en periode. Sådan er det at drive virksomhed i et åbent, velfungerende marked. Men det er alligevel bekymrende, og det presser en del virksomheder. Det betyder også, at de står mindre rustet til en eventuel kommende recession i Danmark og resten af verden,” siger Martin Kyed.

Læs analysen her.

SMVdanmark: Erhvervsuddannelserne skal styrkes og SU’en skal beskæres – her er 26 forslag til flere faglærte29.9.2022 12:38:23 CEST | Pressemeddelelse

SMVdanmark vil flytte 2,5 mia. kr. fra universitetsuddannelserne for at få flere faglærte. Det er kernen i et nyt uddannelsesudspil med 26 forslag, der skal styrke erhvervsuddannelserne, så endnu flere vælger dem til. Ellers kommer vi til at mangle titusindvis faglærte, til skade for fx den grønne omstilling og udbygningen af energinettet.

Ny analyse: Mindre virksomheder er stærkt pressede af høje energipriser23.9.2022 14:11:16 CEST | Pressemeddelelse

Energiprisernes himmelflugt har fået virksomhederne til at skrue forventningerne til årets resultat alvorligt ned. Næsten hver tredje mindre virksomhed er enten i meget høj grad eller i høj grad presset på økonomien på grund af el-prisen, og 60 pct. af dem venter et lavere årsresultat end sidste år. Samtidigt begrænser de deres produktion i form af fx lukkedage, viser ny analyse fra SMVdanmark.