Ny analyse: Små virksomheder opgiver at byde på offentlige udbud

Næsten to tredjedele af de små og mellemstore virksomheder opgiver at byde på statslige og kommunale opgaver, fordi udbuddet er for stort eller for kompliceret at byde på. Det svækker konkurrencen om offentlige udbud og hæmmer forankringen i det lokale erhvervsliv. Derfor bør opgaverne skæres til, så de mindre virksomheder også har en chance, mener SMVdanmark.

Klipning af hækkene i parken, rengøring på rådhuset og reparation af kommunens biler. Det er tre eksempler på offentlige opgaver, som stat og kommuner kan overlade til private virksomheder via såkaldte udbud. Men mange udbud er udformet, så små og mellemstore virksomheder ikke kan være med, fx fordi udbuddene er for store eller dækker for bredt.

Det mener 6 ud af 10 små og mellemstore virksomheder, viser en rundspørge foretaget blandt SMVdanmarks medlemmer.

Resultatet ærgrer chefkonsulent Bjarke Roed-Frederiksen fra SMVdanmark.

“Opgaverne bliver ofte for uoverskuelige at byde på. F.eks. kan en kommune vælge at udbyde vedligehold af en park med alt, hvad det indebærer – beskære træer, tømme skraldespande og sommetider også med drift af en lille café i hjørnet. Det kan en typisk anlægsgartner slet ikke byde på,” siger han.

Virksomhederne peger i undersøgelsen på, at udbuddene typisk er for store i forhold til, hvad virksomhederne kan overkomme, at dokumentationskravene er for høje, eller at udbuddene dækker over flere fag, end virksomheden har kompetencer til.

Som et godt skridt på vejen til at få flere små og mellemstore virksomheder med, foreslår Bjarke Roed-Frederiksen, at kommunerne deler opgaverne op.

”Det gør det muligvis lidt vanskeligere for kommunerne at holde styr på deres opgaver, men det kan sagtens lade sig gøre. Og alternativet er jo, at man ikke får de lokale virksomheder med, hvilket man ofte gerne vil have for at sikre lokal forankring,” siger han og opfordrer også kommunerne til at tænke over, hvad de kan gøre for at få flere virksomheder til at byde ind. Og så advarer han imod, at flere nabokommuner slår sig sammen om et udbud.

“Vi har f.eks. set, hvordan rensning af måtter blev udbudt i et samarbejde med tre kommuner. Det gør det umuligt for en lokal måtte-renser at byde ind, fordi det ikke giver mening i transporttid. Til gengæld kan det give mening, at tre kommuner slår sig sammen om at forberede selve udbudsmaterialet, men i sidste ende vælger tre forskellige lokale leverandører,” siger han.

Læs analysen her: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/sm%C3%A5-virksomheder-opgiver-at-byde-i-offentlige-udbud

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.