Ny analyse: Nu kommer konkurserne

September måned var den værste konkurs-måned siden finanskrisen. Konkurserne ramte også aktive virksomheder, der har ansatte, og knap 1.250 job forsvandt i september som direkte følge af konkurser. Tendensen er desværre klar: Vi går i retning af flere konkurser blandt sunde virksomheder, mener SMVdanmark.

Knap er valgkampen skudt i gang, før dystre tal nu understreger, at erhvervslivets vilkår bør have en central plads på politikernes talekort. Antallet af konkurser i virksomheder med beskæftigede var nemlig i september på sit højeste siden finanskrisen, og antallet er steget med 36 pct. siden samme tid sidste år.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Lasse Lundqvist, økonom i SMVdanmark, er dybt bekymret for virksomhedernes økonomiske fremtid.

”De nyeste konkurstal lover ikke godt for de kommende måneder. Udviklingen peger kun én vej, og det er mod flere konkurser. Virksomhederne er blevet ramt af høje energipriser, samtidigt med at mange står med store lagre, og nu svigter købelysten. Det er en skidt kombination. Og hvis man ovenikøbet slæber rundt på gæld fra coronatiden, så er ens eksistens ekstra truet. Det ser vi tydeligt i tallene,” siger han.

Konkurserne rammer bredt, men det er især byggevirksomheder og detailbutikker, der kan mærke krisen.

”Konkurserne er begyndt at sprede sig som ringe i vandet. Først var det primært i byggebranchen, så var det industri og handel og nu ser vi altså den samme udvikling på tværs af stort set alle brancher,” forklarer Lasse Lundqvist.

Mange udfordringer rammer samtidigt

Analysen viser også, at det er stigende priser, problemer med forsyningskæderne, dvs. det kan være svært at få varer hjem, og krigen i Ukraine, der påvirker virksomhederne.

”Lige nu er der utrolig mange forskellige udfordringer, der presser virksomhederne. Pandemien gjorde, at rigtig mange virksomheder tærede på de opsparede midler. Derudover var flere virksomheder nødsaget til at gøre brug af coronalån. Virksomhedernes forudsætning for at klare sig gennem den nye krise – energikrisen – er derfor langt ringere, end den ville have været, hvis ikke den kom i slipstrømmen på de foregående kriser,” siger Lasse Lundqvist.

Når virksomhederne selv skal vurdere risikoen for, at de ikke klarer krisen og går konkurs, så svarer 5 pct. af byggevirksomhederne og 3 pct. af detailhandelsvirksomhederne, at den er ”stor” eller ”nogen”.

Læs analysen her.

SMVdanmark om miljøvismandsrapport: Giv virksomhederne klarhed og glem 80 pct. målsætning6.12.2022 12:16:25 CET | Pressemeddelelse

Miljøvismændenes rapport gør det klart, at der ikke er en holdbar plan for at nå 70 pct. målsætningen i 2030. Det er stærkt bekymrede, for virksomhederne har brug for den klarhed, når de skal tilpasse sig, mener SMVdanmark, der er enig med vismændene, når de taler for at fjerne særordninger, der kun kommer de store virksomheder til gavn. Desuden bør al snak om at øge reduktionen fra 70 til 80 pct. forstumme.

Ny analyse: Konkurserne vælter ind – november satte danmarksrekord5.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

November gav det højeste antal konkurser i statistikkens historie, når det gælder virksomheder med ansatte. Virksomhederne er ramt af den perfekte konkurs-storm som følge af høj inflation, skyhøje energiregninger, tilbageholdende forbrugere og - for mange virksomheders vedkommende - et økonomisk efterslæb efter coronakrisen. Konkurserne rammer bredt, men især byggeriet er hårdt ramt. Og det bliver desværre værre endnu, mener SMVdanmark, der især anbefaler at udsætte tilbagebetalingen af statslig corona-gæld.

Ny analyse: Antallet af akademikere eksploderer i de kommende år1.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Om ti år har 151.000 flere danskere en lang, videregående uddannelse. Det svarer til en stigning på 35 pct. Samtidigt falder antallet af faglærte med ca. 80.000 og antallet af ufaglærte ligeledes med ca. 80.000. Det vil give store udfordringer med fx at gennemføre grøn omstilling og levere god ældrepleje, mener SMVdanmark, der anbefaler, at SU på kandidatuddannelserne omlægges til lån, og pengene investeres i flere faglærte.