Ny analyse: Nogle erhvervsskoler er dårlige til at samarbejde med erhvervslivet
Både Techcollege i Aalborg og UCRS i Skjern uddanner fremtidens mekanikere, og har derfor kontakt til mange virksomheder, der har ansat mekanikerlærlinge. Men når man spørger det lokale erhvervsliv, er der væsentlig større tilfredshed med sidstnævnte skole end førstnævnte, når det gælder samarbejdet. Og generelt halter samarbejdet for en del skoler. Nogle skoler scorer 8,63 på en skala fra 1 til 10, mens andre havner nede omkring 6,35.
Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.
Samarbejdet er især vigtigt, når det gælder lærepladser, for drømmen om at blive fx murer, frisør, gartner eller kontorassistent, kræver først en læreplads. Og i en aftale mellem regeringen, arbejdsgivere og lønmodtagere fra slutningen af 2020, har erhvervsskolerne fået det fulde ansvar for at skaffe lærepladser til de elever, der ikke selv er lykkedes med at finde en plads.
Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark, mener samarbejdet mellem skoler og virksomheder er helt afgørende for at kunne tilfredsstille fremtidens store behov for faglært arbejdskraft, og at nogle erhvervsskoler skal stramme sig mere an.
“Vi står over for at mangle næsten 100.000 faglærte i 2030, og flere faglærte kræver blandt andet flere lærepladser. Derfor skal skolerne blive bedre til at række ud til virksomhederne, og vise dem, at de prioriterer dem. Virksomhederne kan ikke være eksperter på uddannelsessystemet, og derfor er særligt de mindre virksomheder meget afhængige af et godt samarbejde. De har ikke en HR-afdeling, som kan følge op på eleverne. Dér har de brug for en ekstra service fra skolerne, hvis eleverne skal få et godt forløb,” siger han.
Han peger på, at det ofte kan være helt lavpraktiske ting, der gør forskellen på en skole, der får en høj score og en skole, der får en lav.
“Det handler tit om manglende eller dårlig dialog mellem skolen og virksomhederne. Det kan eksempelvis være, at virksomhederne ikke har kunnet få fat på skolerne eller ikke har haft en konkret kontaktperson. Det er sådanne ting, som kan være afgørende i en travl hverdag, hvis det skal fungere. Og hvis virksomhederne får nogle dårlige erfaringer, så bliver de jo mere tilbageholdende med at ansætte elever,” siger Kasper Munk Rasmussen.
Analysen viser, at der er klar tendens til, at mindre virksomheder vurderer samarbejdet med erhvervsskolerne dårligere end større virksomheder.
Kasper Munk Rasmussen peger på, at skolerne skal betragte virksomhederne som deres gode kunder, der løbende skal plejes.
”Det handler blandt andet om, at medarbejderne på skolerne skal have et konkret kendskab til virksomhederne. Det skal ikke bare være virksomheder, man ringer til hvert andet år, når man skal have afsat en elev. Det skal være nogle, man er i løbende dialog med, så man har en fornemmelse af, hvilke elever, der præcis ville passe til den enkelte virksomhed. Det kræver en helt tæt dialog, som nogle skoler har etableret i dag. Skolerne får næsten 300 millioner kroner om året til praktikpladsområdet, så det må man kunne forlange,” siger han.
Han forslår, at et godt samarbejde med erhvervslivet og evnen til at skaffe mange, ekstra lærepladser bør kunne ses på skolens pengepung.
”Der er behov for, at tilbagemeldingerne fra virksomhederne bliver taget seriøst, og at de skoler, der ligger sidst i feltet gør en indsats for at rette op. Her kunne det hjælpe, hvis pengene fulgte de skoler, der gør det godt på det her område. Dette kunne fx være i form af en tilfredshedspræmie til de skoler, der ligger over et vist niveau,” siger han og tilføjer, at SMVdanmark ikke har en konkret model på plads, men i første omgang lægger op til videre debat om, hvordan samarbejdet mellem skoler og virksomheder kan blive endnu bedre.
Kontakter
David ElmerKommunikationschef
Tlf:+45 53 85 53 70elmer@smvdanmark.dkKasper Munk RasmussenChefkonsulent
Tlf:+45 61 96 39 80rasmussen@SMVdanmark.dkInformation om SMVdanmark
Om SMVdanmark
SMVdanmark er paraplyorganisation for en række brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og flere hundrede enkeltvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk
Følg pressemeddelelser fra SMVdanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra SMVdanmark
SMVdanmark: Nødvendigt at fjerne studiepladser, men aftale kan puste til mangel på arbejdskraft19.4.2024 11:27:51 CEST | Pressemeddelelse
Der er nu politisk enighed om, hvordan 2.660 studiepladser på universiteterne skal fjernes. Erhvervsorganisationen SMVdanmark roser, at man fjerner studiepladser, hvor der er høj ledighed, men advarer også om, at aftalen kan føre til flere flaskehalse på arbejdsmarkedet.
SMVdanmark roser ny ældrereform: Kan give bedre ældrepleje, mere fair vilkår for virksomheder og flere kvindelige iværksættere18.4.2024 19:32:28 CEST | Pressemeddelelse
SMVdanmark roser den nye ældrereform for at styrke det frie valg og skabe lige konkurrencebetingelser for private og offentlige plejeudbydere. Det vil give ældre borgere større indflydelse og bedre plejemuligheder. Samtidig kan reformen være med til at sikre flere kvindelige iværksættere, lyder vurderingen.
Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge12.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal fra SMVdanmark viser, at flertallet af virksomhederne ikke kender til mulighederne for støtte til elever og lærlinge med særlige udfordringer. Det rammer både samfundet, de unge og virksomhederne. SMVdanmark opfordrer til reform af støttesystemet.
Ny ungdomsuddannelse kan skaffe 14.000 elever til erhvervsuddannelserne11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I Danmark vælger kun 2 ud af 10 unge en erhvervsuddannelse, mens 7 ud af 10 vælger gymnasiet. En ny analyse fra SMVdanmark af det norske uddannelsessystem viser, at etableringen af en ny ungdomsuddannelse kan være vejen til at få flere unge til at vælge en ungdomsuddannelse.
Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse
1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum