BL - Danmarks Almene Boliger

Ny analyse: Kriminalitetens onde cirkel skal brydes med boligen

Flytter løsladte sammen med andre, der er dømte for kriminalitet, øges risikoen for tilbagefald til kriminalitet betragteligt. De almene boliger er en del af løsningen, mener BL - Danmarks Almene Boliger.

29 procent af alle løsladte fra fængslerne flytter indenfor de første tre år i friheden sammen med en person, der også har været dømt for en forbrydelse inden for de seneste to år. Set fra en kriminalpræventiv vinkel er det skidt. Det øger nemlig risikoen for tilbagefald i kriminalitet.

Det fremgår af en ny analyse udarbejdet af Rockwoolfondens Forskningsenhed.

Analysen ser på betydningen af boligsituationen for tidligere strafafsonere i forhold til risikoen for at begå ny kriminalitet. Den er offentliggjort i bogen "Hvad vi ved om de dømte og deres kriminalitet", der er udgivet den 6. marts.

Ifølge analysen øges risikoen for at blive kriminel med 34 procent, hvis man efter løsladelse flytter sammen med en, der også er dømt for kriminalitet inden for de seneste to år.

Det en problemstilling, der naturligvis skal løses, mener BL - Danmarks Almene Boliger.

Den almene sektor tilbyder allerede i dag tidligere indsatte et hjem, forklarer leder af Boligsocialnet og formand for by- og boligudvalget i Det Kriminalpræventive Råd, Rikke Lønne.

”De almene boliger er en integreret del af det danske velfærdssamfund, som sikrer betalelige boliger til alle dele af befolkningen. Det gælder også udsatte grupper som eksempelvis tidligere indsatte, som skal reetablere sig i samfundet,” siger Rikke Lønne.

Hun understreger samtidig, at det sker med omtanke og hensyn til den enkelte såvel som naboerne. Blandt andet gennem de boligsociale indsatser, der værner mod kriminalitet.

I mange udsatte boligområder går man også helhedsorienteret til værks med kriminalitetsforebyggelse, fortæller Rikke Lønne.

”I de boligsociale indsatser, som er støttet af Landsbyggefonden, arbejdes sammen med kommuner, skoler, politi med flere om kriminalitetspræventive indsatser i udsatte boligområder, der bringer flere ledige i arbejde.”

Rikke Lønne peger dog også på, at løsningen på boligproblemet skal samtænkes med en række andre problemer, den løsladte står overfor.

”Mange tidligere indsatte lider af psykiske problemer og problemer med misbrug. Det er vigtigt, at der følges op med den rette sociale støtte fra kommunens side, hvis man skal undgå, at flere falder tilbage i en kriminel løbebane, siger leder af Boligsocialnet og formand for by- og boligudvalget i Det Kriminalpræventive Råd, Rikke Lønne.

Information om BL - Danmarks Almene Boliger

BL - Danmarks Almene Boliger
Studiestræde 50

BL - Danmarks Almene Boliger er interesse- og brancheorganisation for de almene boligorganisationer, der huser en million mennesker.

Følg pressemeddelelser fra BL - Danmarks Almene Boliger

Flere pressemeddelelser fra BL - Danmarks Almene Boliger