Ny analyse: Hvert femte SMV forvente at fyre ved hjælpepakkes udløb

Vi bør udfase hjælpepakkerne på en begavet måde, understreger cheføkonom i SMVdanmark på baggrund af ny virksomhedsundersøgelse.

Cheføkonom i SMVdanmark, Mia Amalie Holstein.

En ny undersøgelse blandt SMVdanmarks medlemmer viser, at hvert femte af de små og mellemstore virksomheder, der har modtaget lønkompensation, forventer at måtte fyre medarbejdere, når hjælpepakken stopper. Det får cheføkonom i SMVdanmark, Mia Amalie Holstein, til at advare mod et for brat ophør af hjælpepakkerne:

”Vi skal udfase hjælpepakkerne på en begavet måde, der ikke medfører en mavepuster på alle de virksomheder, der lige nu er afhængige af dem. Hvis lønkompensation stopper fra den ene dag til den anden, vil hvert femte af de små og mellemstore virksomheder blive nødsaget til at fyre medarbejdere.” Hun foreslår i stedet en gradvis udfasning:

”Hvis vi udfaser gradvist og samtidig øger fleksibiliteten i ordningen ved bl.a. at tillade afskedigelser mens medarbejderne er på lønkompensation, kan vi minimere omkostninger for både virksomheder og samfund. Derudover bliver vi nødt til at håndtere hjælp til sæsonvirksomhederne, hvis ikke vi ønsker at se massefyringer i f.eks. turismebranchen, når højsæsonen er ovre og tage hånd om de ordreproducerende virksomheder, som først mærker slaget af coronakrisen om lidt.”

Undersøgelsen er foretaget blandt ca. 2.000 virksomheder, hvoraf knap 700 har svaret. Af undersøgelsen fremgår det også, at knap 60 pct. af SMV’erne har oplevet omsætningstab under coronakrisen på i gennemsnit 30 pct.

Cheføkonom i SMVdanmark, Mia Amalie Holstein.