Ny analyse: Hårdt ramte virksomheder venter månedsvis på corona-kompensation

En stikprøve i en af de hårdest ramte brancher i SMVdanmark – oplevelseserhvervet – viser, at næsten halvdelen af virksomhederne stadig venter på at få udbetalt kompensation for restriktionerne. I gennemsnit har de foreløbigt ventet 70 dage. Det er helt uacceptabelt, mener SMVdanmark.

Corona-restriktioner som fx forsamlingsforbuddet og rejserestriktioner har i gennemsnit skåret over 80 pct. af oplevelseserhvervenes omsætning bort. Alligevel oplever næsten halvdelen af disse hårdt ramte virksomheder, at de må vente i månedsvis på at få udbetalt deres kompensation.

I en stikprøve, som SMVdanmark har foretaget blandt sine medlemmer, der er leverandører til kultur- sport- og eventbranchen, svarer 47 pct., at de stadig venter på kompensation, og i gennemsnit har de foreløbigt ventet i 70 dage. Det er helt galt, mener Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark.

”Vi har at gøre med nogle af de hårdest ramte virksomheder i Danmark. De har mistet stort set hele deres indtægtsgrundlag, og er dybt afhængige af kompensationen, så de kan betale deres regninger og deres ansattes løn. Derfor er det helt uacceptabelt, at de skal vente så længe på pengene,” siger hun. Hun understreger, at der er tale om en stikprøve med svar fra 68 virksomheder, så det er ikke statistisk sikkert, at det er et problem i hele branchen, men hun fastholder, at det er et kæmpe problem for de mange virksomheder, der er ramt.

Flere af virksomhederne svarer, at de har sendt ansøgninger i august, som de fortsat venter udbetaling for.

”Vi har eksempler på virksomheder, der først venter to måneder, før de hører noget tilbage fra Erhvervsstyrelsen, og så pludselig bliver de bedt om ny og meget omfattende dokumentation, hvilket de får en uge til at fremskaffe, hvorefter de skal vente igen. Det er helt skævt og urimeligt. Det må aldrig blive langsom bureaukrati, der står i vejen for, at virksomhederne får de penge, de har krav på,” siger Mia Amalie Holstein.

Ventetiden betyder også, at virksomhederne ikke kan må søge de nye kompensationspakker, før de er blevet endeligt godkendte til de gamle.

57 pct. af de virksomheder, der fortsat venter på kompensation, svarer i undersøgelsen, at udbetalingen har høj eller meget høj betydning for mulighederne for at sikre virksomhedens overlevelse i 2021.

”Oplevelseserhvervet er stærkt nødlidende og har brug for den ilt, som kompensationen er. Selvom deres butik næsten er gået i stå, har de stadig regninger, der skal betales, ansatte de gerne vil holde på, og julegaver til børnene, der skal købes. Her må Erhvervsstyrelsen ikke være dem, som skubber dem ud i konkursen,” siger Mia Amalie Holstein.

Læs analysen her: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/de-h%C3%A5rdest-ramte-virksomheder-venter-i-m%C3%A5nedsvis-p%C3%A5-kompensation

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.