Ny analyse: Det er klimavenligt at handle hos nemlig.com

Det er ikke kun bekvemt, men også klimavenligt at handle dagligvarer online. Det viser en helt ny analyse af dagligvareindkøb i København, Holbæk, Odense, Svendborg og Aalborg udarbejdet af Force Technology for nemlig.com.

Siden 2010 har nemlig.com leveret dagligvarer til danskernes hoveddør. Nu belyser en ny livscyklusanalyse af nemlig.coms klimapåvirkning foretaget af den danske rådgivningsvirksomhed Force Technology, at dagligvarer leveret til døren ikke alene er en belejlig, men også en mere bæredygtig måde at gøre sine indkøb på.

Analysen undersøger klimaaftrykket for levering af en uges forbrug af dagligvarer sammenlignet med et tilsvarende indkøb i den fysiske dagligvarehandel for forbrugere bosat i forskellige dele af Danmark e.g. København, Odense, Aalborg, Svendborg og Holbæk.

Analysen viser, at det i alle fem byer er mere klimavenligt at købe sine dagligvarer hos nemlig.com, hvis turen til den fysiske dagligvarehandel alternativt skulle foregåi bil. Analysen viser endda at selvom man transporterer sig via cykel eller til fods i store byer som København og Odense, så er nemlig.com et mere klimavenligt valg, end de fysiske supermarkeder. Det skyldes, at især driften af fysiske supermarkeder sætter så stort et klimaaftryk, at det overstiger de udledninger, der er forbundet med nemlig.coms håndtering og transport ud til forbrugeren.

Onlinehandlen med dagligvarer har ændret forbrugeres adfærd i Danmark og onlinehandlens betydning vil forsat vokse. Det er derfor vigtigt, at vi forstår de klimamæssige konsekvenser ved den øgede handel. Derfor er det naturligt, at nemlig.com som markedsleder kommer på banen med denne nye analyse, mener Jakob Zeuthen, der er bæredygtighedschef i nemlig.com.

"Vi mener, at onlinehandel med dagligvarer har alle muligheder for at blive den mest klimavenlige løsning at handle dagligvarer på. Denne livscyklusanalyse er skabt med det formål, at vi kan forstå og løbende forbedre vores egen forretningsmodel. Vi er ikke i mål endnu, men vi vil fortsat arbejde med at optimere vores virksomhed, så vi kan mindske vores klimaaftryk yderligere,” siger Jakob Zeuthen.

Analysen tager højde for hele værdikæden -  fra dagligvarerne ankommer til nemlig.coms varehus, til de leveres foran hoveddøren til danske hjem. Det inkluderer transportudledninger og øvrige udledninger fra centrallagre, transport af varer til supermarkeder, supermarkeders energiforbrug, transportemballage, leveringer og affaldsbehandlinger.

Rapporten er blevet udarbejdet af det rådgivende ingeniørfirma Force Technology på nemlig.coms initiativ og er har været underlagt eksternt peer review af tre uafhængige fagprofiler inden for beregninger af klimaaftryk fra henholdsvis NIRAS, Danmarks Tekniske Universitet og Teknologisk Institut.