Ny analyse: Danskerne kæmper mod madspild i julen
For første gang er det kortlagt, hvor meget mad danskernes smider ud i forbindelse med julen.
Det er Coop Consumer Insights, der i samarbejde med forbrugerbevægelsenStop Spild af Mad og Samvirke, står bag analysen.
Selv om danskerne i stigende omfang er bevidste om madspild, så går flere op i, at der er mad nok i juledagene.
72 pct. af danskerne mener, det er vigtigt, at der er rigeligt med mad i julen, hvilket også afspejler sig i resterne: Omtrent hver anden dansker har and og flæskesteg til overs. Rødkål er til overs hos 7 ud af 10 og hver sjette dansker har risalamande til overs.
”Madkulturen flytter sig kun ganske langsomt, og vi er ret fastgroede i overbevisningen om, at der skal være rigelig mad til jul,” siger Signe Frese, ansvarlighedschef i Coop.
”Det er imponerende at mange danskere gemmer juleresterne, men vi ved, at køleskabet fungerer som hospice for mange gode fødevarer. Det er der, indtil det bliver smidt i skraldespanden nogle dage senere,” siger Signe Frese.
22 pct. af danskerne vil undgå at spise den flæskesteg, der var på bordet juleaften, hvis de blev inviteret til et arrangement den 27. december. Hertil kommer, at 24 pct. vil spise stegen, men tænke, at det er lidt specielt at servere 3 dage gammel mad.
”Julen er et tidspunkt, hvor danskerne har det sværest ved at sætte sin skraldespand på slankekur, fordi mange af os lægger under forventningerne om, at alle traditionelle retter skal være repræsenteret på julebordet,” siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.
”Derfor et det meget vigtigt at være opmærksom på at indtænke sin gode overskudsmad fra julen allerede når man begynder at planlægge juleindkøbene, have plads til de gode rester og hente inspiration til at bruge resterne i nye spændende retter,” siger Selina Juul.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at det er forholdsvis store mængder julemad, der er tale om. Således er estimatet at mad til en samlet værdi af 1,1 milliarder kr. ender i danske skraldespande i løbet af december. Det svarer til 700 kr. pr. husstand.
Yderligere information:
Selina Juul, forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, 4072 0601
Signe Frese, Coop, 3091 924
Rester fra julemiddagen
Rødkål er tilovers hos 73 %
Hvide kartofler hos 64 %
Risalamande hos 59 %
Flæskesteg hos 56 %
And hos 46 %
Kilde: Coop Consumer Insights og Stop Spild Af Mad
Akkreditering: Enhver offentliggørelse af resultater, der stammer fra denne undersøgelse, skal være anført følgende kildeangivelse: ”Coop Consumer Insights og Stop Spild Af Mad”
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
