Ny analyse: Danskerne kæmper mod madspild i julen

Det smider danskerne ud til jul

For første gang er det kortlagt, hvor meget mad danskernes smider ud i forbindelse med julen.

Det er Coop Consumer Insights, der i samarbejde med forbrugerbevægelsenStop Spild af Mad og Samvirke, står bag analysen.

Selv om danskerne i stigende omfang er bevidste om madspild, så går flere op i, at der er mad nok i juledagene.

72 pct. af danskerne mener, det er vigtigt, at der er rigeligt med mad i julen, hvilket også afspejler sig i resterne: Omtrent hver anden dansker har and og flæskesteg til overs. Rødkål er til overs hos 7 ud af 10 og hver sjette dansker har risalamande til overs.

”Madkulturen flytter sig kun ganske langsomt, og vi er ret fastgroede i overbevisningen om, at der skal være rigelig mad til jul,” siger Signe Frese, ansvarlighedschef i Coop.

”Det er imponerende at mange danskere gemmer juleresterne, men vi ved, at køleskabet fungerer som hospice for mange gode fødevarer. Det er der, indtil det bliver smidt i skraldespanden nogle dage senere,” siger Signe Frese.

22 pct. af danskerne vil undgå at spise den flæskesteg, der var på bordet juleaften, hvis de blev inviteret til et arrangement den 27. december. Hertil kommer, at 24 pct. vil spise stegen, men tænke, at det er lidt specielt at servere 3 dage gammel mad.

”Julen er et tidspunkt, hvor danskerne har det sværest ved at sætte sin skraldespand på slankekur, fordi mange af os lægger under forventningerne om, at alle traditionelle retter skal være repræsenteret på julebordet,” siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.

”Derfor et det meget vigtigt at være opmærksom på at indtænke sin gode overskudsmad fra julen allerede når man begynder at planlægge juleindkøbene, have plads til de gode rester og hente inspiration til at bruge resterne i nye spændende retter,” siger Selina Juul.

Landbrug & Fødevarer vurderer, at det er forholdsvis store mængder julemad, der er tale om. Således er estimatet at mad til en samlet værdi af 1,1 milliarder kr. ender i danske skraldespande i løbet af december. Det svarer til 700 kr. pr. husstand.

Yderligere information:

Selina Juul, forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, 4072 0601

Signe Frese, Coop, 3091 924

Rester fra julemiddagen

Rødkål er tilovers hos 73 %

Hvide kartofler hos 64 %

Risalamande hos 59 %

Flæskesteg hos 56 %

And hos 46 %

Kilde: Coop Consumer Insights og Stop Spild Af Mad

Akkreditering: Enhver offentliggørelse af resultater, der stammer fra denne undersøgelse, skal være anført følgende kildeangivelse: ”Coop Consumer Insights og Stop Spild Af Mad”

FDB Møbler ansætter international salgschef4.6.2020 12:45:21 CESTPressemeddelelse