Coop Danmark A/S

Ny analyse: Danskerne kæmper mod madspild i julen

Del

Det smider danskerne ud til jul

For første gang er det kortlagt, hvor meget mad danskernes smider ud i forbindelse med julen.

Det er Coop Consumer Insights, der i samarbejde med forbrugerbevægelsenStop Spild af Mad og Samvirke, står bag analysen.

Selv om danskerne i stigende omfang er bevidste om madspild, så går flere op i, at der er mad nok i juledagene.

 72 pct. af danskerne mener, det er vigtigt, at der er rigeligt med mad i julen, hvilket også afspejler sig i resterne: Omtrent hver anden dansker har and og flæskesteg til overs. Rødkål er til overs hos 7 ud af 10 og hver sjette dansker har risalamande til overs.

”Madkulturen flytter sig kun ganske langsomt, og vi er ret fastgroede i overbevisningen om, at der skal være rigelig mad til jul,” siger Signe Frese, ansvarlighedschef i Coop.

 ”Det er imponerende at mange danskere gemmer juleresterne, men vi ved, at køleskabet fungerer som hospice for mange gode fødevarer. Det er der, indtil det bliver smidt i skraldespanden nogle dage senere,” siger Signe Frese.

22 pct. af danskerne vil undgå at spise den flæskesteg, der var på bordet juleaften, hvis de blev inviteret til et arrangement den 27. december. Hertil kommer, at 24 pct. vil spise stegen, men tænke, at det er lidt specielt at servere 3 dage gammel mad.

”Julen er et tidspunkt, hvor danskerne har det sværest ved at sætte sin skraldespand på slankekur, fordi mange af os lægger under forventningerne om, at alle traditionelle retter skal være repræsenteret på julebordet,” siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.

”Derfor et det meget vigtigt at være opmærksom på at indtænke sin gode overskudsmad fra julen allerede når man begynder at planlægge juleindkøbene, have plads til de gode rester og hente inspiration til at bruge resterne i nye spændende retter,” siger Selina Juul.

Landbrug & Fødevarer vurderer, at det er forholdsvis store mængder julemad, der er tale om. Således er estimatet at mad til en samlet værdi af 1,1 milliarder kr. ender i danske skraldespande i løbet af december. Det svarer til 700 kr. pr. husstand.

Yderligere information:

Selina Juul, forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, 4072 0601

Signe Frese, Coop, 3091 924

Rester fra julemiddagen 

Rødkål er tilovers hos 73 %

Hvide kartofler hos 64 %

Risalamande hos 59 %

Flæskesteg hos 56 %

And hos 46 %

Kilde: Coop Consumer Insights og Stop Spild Af Mad

Akkreditering: Enhver offentliggørelse af resultater, der stammer fra denne undersøgelse, skal være anført følgende kildeangivelse: ”Coop Consumer Insights og Stop Spild Af Mad”

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Valgresultat i Coop: De skal sætte retningen7.10.2019 14:23:33 CESTPressemeddelelse

Resultatet fra årets landsrådsvalg i Coop er nu afgjort. Der er sat navne på 50 personer, som de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed, der i alt består af 124 medejere i Coop. Valgdeltagelsen har været rekordhøj, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget. ”Demokrati og fællesskab er en grundsten i Coop. Det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,8 mio. medlemmer og medejere. Jeg er derfor glad for, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 18 nye personer fik plads i landsrådet og 32 blev genvalgt til de 50 pladser, som var på valg i år. Coops landsråd på 124 personer vælger foreningens formand og bestyrelse, som står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pla

Coop og ENIGMA har succes med at få danskerne i tale3.10.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen over hele landet inviterer indenfor til Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA. Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober. Under overskriften ”Danmark taler sammen” sætter flereaf Coops butikker i samarbejde med ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen. Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad. Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og ENIGMA sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. I maj måned deltog 12 butikker i ”Danmark taler sammen”, og nu har 32 butikkermeldt sig som værter for initiativet i oktober

Coop hylder danske varer i kæmpe fremstød3.10.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop om det hidtil største fremstød for danske dagligvarer. Det sker under overskriften: ’Mere af det gode danske’. Det drejer sig om bl.a. Arla, Thise, GASA NORD GRØNT og Danish Crown. Kampagnen løber over de kommende 3 måneder og skal ses som en hyldest til de gode danske varer og producenter, og kommer til at bestå aktiviteter i de 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – og naturligvis en masse gode tilbud på danske varer. Kampagnen kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker. Koncerndirektør Jens Visholm siger om baggrunden for, at Coop går ud med dette fremstød med sine medlemsejede kolleger: ”Der er primært tre ting: Vores kunder er i stigende omfang optaget af at købe danske varer, efter det i en årrække har betydet mindre for dem. En ny analyse viser, at 74 procent af forbrugerne foret

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum