Ny analyse: Danske virksomheder står klar til at ansætte ukrainere

2 ud af 3 små og mellemstore virksomheder, der mangler arbejdskraft, er positive over for at ansætte ukrainske flygtninge, hvis de kommer til landet. Det åbner potentielt for 31.000 stillinger til flygtningene. Hvis de store virksomheder er lige så velvillige, kan dansk erhvervsliv tage imod op til 65.000 ukrainere. Flygtningene bør derfor have arbejdstilladelse fra dag ét, mener SMVdanmark.

I den kommende tid kan vi måske forvente store flygtningestrømme fra Ukraine. Dem er de små og mellemstore virksomheder i Danmark klar til at ansætte, hvis de har passende kvalifikationer. Af de virksomheder, der på nuværende tidspunkt mangler arbejdskraft, er 2 ud af 3 positive over for at ansætte ukrainerne.

Der viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, glæder sig over den store velvilje.

”De små og mellemstore virksomheder står klar til at hjælpe ukrainske flygtninge med at få en ordentlig hverdag i Danmark,” siger han.

Han mener, at både arbejdsgivere og flygtninge står til at vinde på det.

”Erhvervslivet får noget af den arbejdskraft, de skriger efter lige nu, og flygtningene får – ud over sikkerhed og beskyttelse - mulighed for at bidrage til samfundet og forsørge sig selv. Selvforsørgelse er forbundet med selvværd for den enkelte. Og en hverdag med beskæftigelse skaber desuden struktur for den ansatte og dennes familie,” siger han.

Analysen gælder de små og mellemstore virksomheder i Danmark med under 100 ansatte, og den viser, at der er 31.000 jobåbninger til ukrainske flygtninge. Hvis de store virksomheder løfter et tilsvarende ansvar, så kan dansk erhvervsliv potentielt hjælpe over 65.000 ukrainere med at tjene deres egne penge, viser analysen.

Men det er vigtigt, at Folketinget fjerner barriererne for, at ukrainerne kan få en ordentlig tilværelse i Danmark. Cheføkonom Martin Kyed har derfor en klar opfordring til Folketingets partier:

”Et job vil være afgørende for trivslen for mange ukrainske flygtninge. Derfor skal de også have arbejdstilladelse fra dag ét i Danmark. De må for alt i verden ikke ende med at sidde passive og vente på langvarige, bureaukratiske ansøgningsforløb. Ukrainernes usikkerhed om fremtiden er rigelig stor i forvejen,” siger han.

Læs analysen her.

SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord24.6.2022 11:27:40 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne fond er gaven, vi ikke havde ønsket os. Men givet at det er den, vi får, så er det afgørende, at pengene gives som generelle fradrag og ikke tilskud. Ellers risikerer pengene at bliver tovtrækkeri mellem de store forurenere for til sidst at lande i en af de store forureneres lommer, mener SMVdanmark. Og selvom et højere beskæftigelsesfradrag som idé er god, vil det reelt ikke batte noget.