Ny analyse: Danske virksomheder er i den europæiske førertrøje på e-handel

Danske virksomheder bruger i langt højere grad e-handel end deres europæiske konkurrenter. Særligt små virksomheder er foran på e-handel.

Adgangen til det digitale marked bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for mange danske virksomheder. Inden for de seneste år er det dog især lykkedes mindre virksomheder at komme foran, når det gælder e-handel.

38 pct. af de danske virksomheder med 10-249 ansatte har indtægter fra e-handel. Til sammenligning gælder det kun 31 pct. af svenske og 22 pct. af norske virksomheder.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder. Her vækker tallene glæde.

"Digitalisering er en stadig vigtigere del af det at drive virksomhed. Særligt under coronakrisen har vi set, hvordan digitalisering er en vigtig komponent i indsatsen for at gøre virksomheder mere agile og omstillingsparate. Men udviklingen går hurtig i hele Europa, og det er derfor vigtigt, at vi ikke hviler på laurbærrene," siger Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark.

Analysen viser samtidig, at mens større virksomheder er på en europæisk tredjeplads, så er danske virksomheder med 10-49 ansatte helt foran i feltet på e-handel.

Dog bruger 6 ud af 10 af de målte danske virksomheder ikke e-handel, og det kalder på yderligere digitaliseringsinitiativer, mener Mia Amalie Holstein:

“E-handel er ikke lige nødvendig i alle brancher, men ønsker vi mere vækst, bør vi understøtte den digitale omstilling yderligere. SMV’erne er vækstmotorerne i dansk økonomi. Det er her innovationen sker, og hvor man har viljen og mulighederne for at bruge ny teknologi,” siger hun.

Læs analysen her.

SMVdanmark: Reformudspil giver for lidt arbejdsstyrke7.9.2021 12:35:53 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens reformudspil ”Danmark kan mere I” rummer gode elementer, og det er positivt, at regeringen nu er kommet i gang med reformdagsorden. Dog gør det konkrete udspil for lidt for at afhjælpe manglen på arbejdskraft. Fx lavere dimmitendsats og ingen modregning i pensionen trækker i den rigtige retning, men der skal mere til. Og øget aktieskat er et grimt slag for virksomhederne. SMVdanmark ser frem til, at de kommende reformer leverer endnu flere sæt hænder til arbejdsstyrken.