Ny analyse: Danmark har historisk få selvstændige

Antallet af personer, der arbejder i egen virksomhed som selvstændig, er faldet fra 329.000 i 1983 til 192.000 i 2019. Selvstændige udgør nu halvt så stor en andel af alle beskæftigede, som de gjorde i 80’erne. Samtidig er Danmark det land i EU, hvor relativt færrest har kastet sig ud i at starte virksomhed. Det er et kæmpe problem for vores samfund, mener SMVdanmark.

Deltagerne i DR’s ”Løvens Hule” er en truet race. For på trods af skåltalerne om, at selvstændige iværksættere er afgørende for Danmarks økonomiske fremtid, så ser det skidt ud i den virkelige verden. Markant færre danskere vælger nemlig at blive selvstændige, og Danmark er det land i EU med den laveste andel af selvstændige.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 selvstændige og små og mellemstore virksomheder.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, mener, det er en meget bekymrende udvikling,

”Det er et stort problem og en kæmpe udfordring for vores samfund, for vi ved, at mange nye job skabes af iværksættere, der i mange tilfælde begynder som små selvstændige. Når vi som samfund over så mange år får færre, som ernærer sig selv, og får flere lønmodtagere, går vi glip af noget af den virkelyst, skaberkraft og innovation, der ligger i at være selvstændig,” siger han.

Analysen viser, at der i 1983 var 329.000 selvstændige i Danmark, hvilket svarede til 12,9 pct. af alle beskæftigede. 36 år senere, i 2019, er antallet faldet til 192.000, og udgør nu kun 6,6 pct. af alle beskæftigede. Samtidig har Danmark den laveste andel af selvstændige ud af alle beskæftigede i EU. I fx Holland er der ca. dobbelt så mange selvstændige som i Danmark, når man korrigerer for antal indbyggere.

”Det er tankevækkende at lande, vi normalt sammenligner os med, alle har en væsentligt større andel af befolkningen, der er selvstændige, end vi har. Det viser, at selv om vi naturligvis ikke alle kan og skal være selvstændige, så er det nuværende niveau ikke optimalt. Vi går glip af vækst og arbejdspladser i Danmark, når så relativt mange vælger vejen som lønmodtager,” siger Jakob Brandt.

Corona har ikke gjort det bedre

Der findes kun tal for antallet af selvstændige frem til og med 2019. Men Jakob Brandt frygter, at når vi har tal for 2020, vil faldet se endnu værre ud.

”Coronakrisen har udstillet, at der desværre gøres forskel på lønmodtagere og selvstændige i Danmark. Mange selvstændige står med en kæmpe regning for nedlukningen og restriktionerne, og har langt fra fået fuld kompensation. Lønmodtagerne har til gengæld kun skullet afholde nogle feriedage på tidspunkter, der måske ikke lige passede dem. Det er bestemt ikke noget, der motiverer til at løbe den risiko, det er at skabe en virksomhed,” siger han.

Han mener, at Danmark er blevet præget af en lønmodtagerkultur, og jo mere politisk opmærksomhed, der er på lønmodtagerne, jo mindre er der på at skabe gode vilkår for at starte egen virksomhed og skabe fremtidens vækst og ikke mindst jobs til de mange, der vælger et liv som lønmodtager.

SMVdanmark foreslår, at vi gør det lettere og mere attraktivt at kaste sig ud i livet som selvstændig, fx ved at mindske bureaukratiet og omfanget af de eksisterende regler og love, der omfatter selvstændige. Skatter og afgifter bør også sænkes for at fremme gevinsten ved at starte egen virksomhed. Og selvstændige bør have bedre adgang til dagpenge, så man som selvstændig får mulighed for understøttelse allerede ved en konkursbegæring,” siger Jakob Brandt.

Læs hele analysen her: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/danmark-har-historisk-f%C3%A5-selvst%C3%A6ndige

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.