NY ANALYSE AFSLØRER: I disse kommuner finder du de danske industri-jobs

De seneste tal fra Dansk Industri viser, at de industrielle jobs er på vej tilbage til Danmark. Men hvor i landet finder vi disse jobs? I hvilke kommuner kan man stadig finde masser af jobs i industrien?

Det får du svaret på i denne artikel, hvor find-a-kasse-priser.dk analyserer dugfriske tal fra Danmarks Statistik, for at finde frem til de kommuner i landet med størst koncentration af jobs indenfor industrien.

Den samlede analyse kan læses på find-a-kasse-priser.dk/wp/industri-jobs/. Her findes også et interaktivt kort, hvor man kan se, hvordan hver enkelt kommune i landet klarer sig.

Herunder følger et sammendrag af den fulde artikel:

De 10 største industri-kommuner

De 10 største industri-kommuner og antal industrielle jobs per 100 indbyggere:

1. Billund kommune: 22
  2. Gladsaxe kommune: 20
  3. Ikast-Brande kommune: 16
  4. Ballerup kommune: 15
  5. Ringkøbing-Skjern kommune: 15
  6. Sønderborg kommune: 14
  7. Thisted kommune: 12
  8. Mariagerfjord kommune: 12
  9. Kalundborg kommune: 11
  10. Kerteminde kommune: 11

På landsplan er der 6 jobs indenfor industri per 100 indbyggere.

Se hele kommune-listen i den fulde artikel.

Kerteminde er Fyns industrihovedstad

Vil man arbejde indenfor industrien, så er der ingen tvivl om, at man skal tage til Kerteminde. Her finder vi nemlig den største koncentration af industrijobs med hele 11 jobs per 100 indbyggere.

Det er næsten dobbelt så mange som landsgennemsnittet og tre gange så mange som nabokommunen Odense.

Dette skyldes hovedsageligt Lindø, som de senere år har haft stor succes med at tiltrække industrielle virksomheder til øens gamle værfts-område.

I Midtjylland går det godt

Bor du i Midtjylland, vil det ikke være svært at finde et job i industrien.

Vi finder nemlig både Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern og Billund kommune i top-5 over de største industri-kommuner i landet.

Her bidrager Billund specielt godt til de industrielle jobs med hele 22 jobs per 100 indbyggere, hvilket gør kommunen til landets ukronede industri-kommune.

Et opdelt Danmark

Kigger man på det interaktive kort, så er det tydeligt, at jo længere vest på man kommer, jo flere industrielle jobs finder man.

På Sjælland er det kun kommuner som Ballerup, Gladsaxe, Mariagerfjord og Kalundborg, som for alvor bidrager til jobs indenfor industrien. Her er det specielt produktionen hos Novo Nordisk, der har en stor indflydelse på tallene.

I Vestdanmark er er fordelingen mere jævn, og næsten samtlige kommuner i Midt-, Vest-, Øst- og Sydjylland ligger over landsgennemsnittet.

Fagforeningerne og de dyre adresser25.8.2021 14:36:32 CEST | Pressemeddelelse

Sankt Annæ Plads, en eksklusiv adresse i København, hvor LEGO-arvinger, milliardærer og ambassadører bor. Men det er også en adresse, hvor sygeplejerskernes, jordemødrenes og maskinmestrenes fagforeninger holder til, og man kunne måske spørge sig selv, om mindre ikke kunne gøre det? Find-a-kasse-priser.dk har i denne artikel undersøgt, hvor de danske fagforeninger har hovedkontor, og om disse adresser er i øjenhøjde med deres medlemmer. For som Martin Thorborg spørger i et Facebook opslag: ”Hvorfor er det at fagforeninger altid skal bo med havudsigt?”. Dette er et uddrag af den samlede artikel som findes her. LEGO-arvinger, milliardærer, ambassadører og sygeplejersker Sankt Annæ Plads er kendt som en af de dyreste adresser i København, og vil du bo i området vil en lejlighed hurtigt koste dig 15-20 millioner. Her er det kun LEGO-arvinger, milliardærer og ambassadører der har råd til at bo. På Sankt Annæ Plads finder man dog også en bred vifte af fagforeninger, som har valgt at placere