Ny analyse: 9 ud af 10 koncerter kan afholdes hvis man tillader 500 gæster

Knap 9 ud af 10 koncerter i Danmark bliver normalt holdt for under 500 gæster. Lemper politikerne forsamlingsforbuddet og til gengæld forlanger coronapas og mundbind, vil det således understøtte mange spillesteder, kulturhuse og koncertarrangører. Et forsøg fra Spanien med en koncert med 5.000 gæster viste stort set ingen smittespredning.

Folketingets partier forhandler netop nu om en yderligere genåbning af Danmark. En ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, viser, at hvis politikerne åbner for små koncerter, vil det have stor betydning for branchen og alle dens underleverandører. De små koncerter står nemlig for 89 pct. af alle koncerter i Danmark.

Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark, opfordrer til, at politikerne lemper forsamlingsforbuddet og til gengæld forlanger coronapas og mundbind.

”Store dele af eventbranchen, der leverer fx lys, lyd, øl, bygger scener og en masse andet, der er hjertet i selve den praktiske afvikling af koncerter og andre arrangementer, har været lagt ned i over et år nu. Hvis vi ikke snart gør noget, forsvinder en masse kompetencer i branchen, fordi virksomhederne går nedenom og hjem, og mange hæfter personligt for gælden, hvorfor de ikke kan starte nyt. Det kan få konsekvenser for branchen i mange år frem. Smitten er på et stabilt lavt niveau og langt de fleste sårbare og udsatte grupper er færdigvaccinerede, så vi er faktisk i stand til at lukke op for dette område, der desperat mangler omsætning og indtjening,” siger hun.

Et forsøg fra Spanien, hvor man afholdt en koncert med 5.000 tilskuere, førte kun til enkelte smittede, som hovedsageligt blev smittet uden for koncertstedet. Her var der krav om negativ corona-test og mundbind.

”Hvis man i Spanien kan åbne for en koncert for 5.000 mennesker med bundbind og negativ test stort set uden konsekvenser, hvorfor kan vi ikke åbne bare en tiendedel så meget op i Danmark,” spørger Mia Amalie Holstein.

En åbning kræver dog en vis form for garanti, for koncerter og events er karakteriseret ved at kræve længere tids planlægning, mener hun.

”Vi så gerne, at politikerne stiller en garanti for kompensation, så man i branchen tør starte genåbningen. Hvis branchen mod forventning om nogle måneder må lukke ned igen pga. corona, så skal staten dække opstartsomkostningerne,” siger Mia Amalie Holstein.

Ud over at give omsætning til erhvervslivet vil en åbning for mindre koncerter også være til glæde for mange koncertgængere. 44 pct. af alle koncertgæster i 2019 var til koncerter med under 500 tilskuere.

Læs hele analysen her.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.