Ny alliance vil sikre arbejdspladser og grønne løsninger gennem forskning

Dansk Metal, Dansk Industri, Ingeniørforeningen IDA og Akademiet for de tekniske videnskaber ATV går sammen i en ny forskningsalliance, der skal sikre flere midler til teknisk og naturvidenskabelig forskning – ikke mindst på det grønne område.

Dansk Metal, Dansk Industri, Ingeniørforeningen IDA og ATV er gået sammen i en ny forskningsalliance, der skal få de gode politiske takter og udmeldinger om øget offentlig forskning i valgkampen til live.

- Dansk Metals medlemmer arbejder hver dag på at producere højteknologiske klima og energiløsninger som kan mindske Co2 udledningen og dermed bidrage til at mindske den globale opvarmning. I Danmark kan vi virkelig gøre en forskel på globalt plan fordi vi i Danmark har haft et årtiers langt strategisk fokus på netop klima- energi og miljøteknologi. Det fokus kommer ikke af sig selv, det skal understøttes gennem styrkede investeringer i teknisk og naturvidenskabelig forskning, siger Dansk Metals formand, Claus Jensen.

Danmark halter desværre bagud i prioriteringen af netop teknisk- og naturvidenskabelig forskning. I Danmark lever vi op til Barcelona-målsætningen om at investere 3 pct. af Danmarks BNP på forskning, men investeringsniveauet har nu stået stille i snart et årti. Modsat har et land som Tyskland en målsætning om at bruge 3,5 pct. i 2025, mens Sverige og Finland har opstillet mål om 4 pct. af BNP.

- Danske virksomheder er førende inden for bl.a. vand, miljø og energi. Det skal vi fastholde og udnytte til at skabe nye robuste løsninger på de udfordringer, som vi står med globalt. Det kræver investeringer ikke mindst i teknisk og naturvidenskabelig forskning, som er det vores virksomheder efterspørger, siger Kim Graugaard, fungerende adm. direktør, Dansk Industri.

Ingeniørforeningen IDA’s formand, Thomas Damkjær Petersen, istemmer:

- Denne forskningsalliance skal være med til at skabe og fastholde gode danske arbejdspladser, og ikke mindst være med til at gøre noget for klimaet og det grønne. Det er de to altovervejende årsager til, at vi nu går sammen.

ATV’s direktør Lia Leffland ser investeringer i teknisk forskning som en ren ”win-win” for Danmark, der kalder på et bredt samarbejde mellem de politiske partier:

- Vores analyser viser en tydelig sammenhæng mellem investeringer i teknisk forskning, jobskabelse og økonomisk vækst, der kan finansiere vores velfærd. Det har vi som samfund ikke råd til at ignorere, så det burde være en dagsorden, som samtlige partier kan se ræson i, slutter Lia Leffland.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, DI, tlf., 2328 4912, e-mail boh@di.dk

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.