Ny aftale skal sikre flere faglærte i Roskilde

Mange virksomheder i Roskilde Kommune mangler faglærte, men de unges uddannelsesvalg tyder på, at de ikke ser alle de muligheder, en faglig uddannelse giver. Det skal en ny partnerskabsaftale rette op på.

Billedtekst: Øverst driftschef Jens Buch Stæhr fra Urbaser A/S - Denmark, uddannelsesleder for eud og eux på Roskilde Handelsskole Ivar Thordal, formand for Erhvervsforum Roskilde Martin Sattrup Christensen, formand for erhvervsudvalget i Roskilde Lars Lindskov.

Nederst uddannelsesdirektør på ZBC - Zealand Business College Glenny Hansen, adm. direktør for Roskilde Tekniske Skole Jesper Østrup, Roskildes borgmester Tomas Breddam, og næstformand i DI Roskilde/Køge Bugt Pia Lund Larsen

Bag partnerskabsaftalen står Roskilde Kommune, Dansk Industri, Roskilde Erhvervsforum og uddannelsesinstitutionerne Roskilde Tekniske Skole, ZBC Roskilde og Roskilde Handelsskole. Målet er at få flere folkeskoleelever, frafaldne fra gymnasiet og studenter uden planer om videreuddannelse sig til at tage en erhvervsuddannelse som f.eks. industritekniker, smed, datatekniker osv.

Samarbejdsparterne mødtes tirsdag den 14. marts på renovationsselskabet Urbaser A/S i Gadstrup ved Roskilde, hvor de skrev aftalen under. Urbaser A/S er en af de virksomheder, der er med til at uddanne fremtidens faglærte. I øjeblikket har virksomheden 22 chaufførlærlinge og to kontorelever i gang, heraf to kontorelever og fem chaufførlærlinge i Gadstrup, og i juni kommer yderligere tre lærlinge til. De fleste kan se frem til at blive fastansat efter endt uddannelse.

Roskilde halter bagefter

- Der er så mange muligheder med en erhvervsuddannelse. Mange spændende fag med en masse potentiale og rigtig mange virksomheder, der står klar til at ansætte. Derfor håber jeg, at vi med partnerskabsaftalen vil få flere unges øjne op for erhvervsuddannelserne og ud at arbejde som bager, brolægger eller bygningsmaler, siger borgmester Tomas Breddam.

Sidste år søgte kun 14 procent af eleverne fra kommunens 9. og 10. klasser en erhvervsuddannelse.

- Det er langt under landsgennemsnittet på 20 procent, og vi har brug for mange flere faglærte i Roskilde. Den grønne omstilling vil få efterspørgslen til at stige endnu mere., og i takt med at flere faglærte går på pension, og der bliver færre unge, er der brug for at tænke nyt. Det er det man skal i det nye partnerskab, siger bestyrelsesmedlem i DI Roskilde/Køge Bugt Pia Lund Larsen fra MJ Service A/S.

Foreløbig bliver der nedsat en styregruppe med repræsentanter for samarbejdsparterne. De næste to år skal gruppen sætte helt konkrete projekter i gang, der får flere til unge til at interessere sig for at en faglært uddannelse og karriere. Det kan f.eks. være at få skoler og virksomheder til at arbejde sammen på nye måder, etablering af spændende fritidsjob eller en anden type vejledning af de unge i afgangsklasserne og af studenter, der ikke er kommet i gang med en uddannelse.

For yderligere oplysninger kontakt:
Seniorchefkonsulent Helen Jensen, DI, hje@di.dk, 21244702
Borgmester Tomas Breddam, Roskilde Kommune, 60632326.
Erhvervschef Jens Thornsen, Roskilde Kommune, jensdt@roskilde.dk, 24 79 08 59

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.