Region Sjælland

Ny aftale skal sikre, at stikkene sættes i de rigtige steder

Del

Femern Belt Development og Region Sjælland vil sammen sikre, at potentialerne ved den faste Femern-forbindelse udnyttes både i anlægsfasen, og når den faste forbindelse åbner i 2029.

Regionsrådsformand Heino Knudsen (tv.) og formand for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (th.) underskriver medlemsaftalen.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (tv.) og formand for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (th.) underskriver medlemsaftalen.

Mandag morgen underskrev regionsrådsformand Heino Knudsen og bestyrelsesformand i Femern Belt Development samt borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen en medlemsaftale, der skal sikre udviklingspotentialerne ved Femern-forbindelsen.

Der investeres over 100 milliarder kroner i Femern-forbindelsen og de tilknyttede infrastrukturprojekter på dansk og tysk side. Hele Nordeuropa får gavn af hurtigere og grønnere godstransport, der kan køre på skinner direkte over Femern. Samtidig får lastbiler væsentligt kortere ture i både tid og kilometer. Femern-forbindelsen vil koste omkring 58 milliarder kroner og skabe mere end 6.000 arbejdspladser i den dansk-tyske geografi på årsbasis. 75 procent af dem på dansk side.

- For mig er potentialerne jo indlysende, men det kræver et stort arbejde med mange parter at indfri dem. Der er et enormt arbejdskraftbehov nu – og i 2029 åbner sig en ny verden, som kan ændre arbejdsmarkedet og Region Sjælland fundamentalt. Femern Belt Development er en grundsten i at sikre, at vi får udnyttet potentialerne i både Region Sjælland, men også nationalt. Det slår aftalen fast, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Aftalen skal indfri de store perspektiver for både Danmark og Tyskland

Femern-forbindelsen skaber i byggeperioden masser af arbejdspladser på både dansk og tysk side. Derfor skal aftalen med Femern Belt Development også bidrage til, at flere unge mennesker får en uddannelse og et arbejde. Fremtiden viser stor mangel på unge til erhvervsuddannelserne, og Femern-forbindelsen kan give dem en klar karrierevej og et job i mange år frem.

- Femern-projektet trækker en masse virksomheder til området frem mod 2029. Noget af det, vi vil arbejde for, er at sikre, at tunnelelementfabrikken på Sydlolland bliver permanent. Den store fabrik, som vi får hernede, kan man lige så godt bruge til at bygge de store infrastrukturprojekter, som skal bygges i de kommende år: en københavnsk havnetunnel og en Kattegatforbindelse. Engang var Lolland kendt for sit skibsværft. I fremtiden skal vi være kendt for at være det sted i Europa, hvor man kan bygge store infrastrukturprojekter og levere teknologisk viden i verdensklasse, siger Holger Schou Rasmussen, formand for Femern Development og borgmester i Lolland Kommune.

I året efter åbningen af Femern-forbindelsen ventes antallet af rejsende på tværs af Femern Bælt at stige med 5 mio. personer årligt. Så samtidig med her og nu at arbejde på at flest mulige anlægsopgaver kommer danske virksomheder til gode, skal der ses frem mod en tid, hvor man i Region Sjælland bevæger sig mod en landfast grænse, som man har været vant til at have i Sønderjylland.

Freddy Blak, der er formand for udvalget for Femern Bælt, Greater Copenhagen og Internationalt Samarbejde i Region Sjælland, har fulgt arbejdet, siden idéen for mange år siden blev fostret.

- Med Femern-forbindelsen vil vi med den kortere transporttid rykke tættere sammen og blive langt mere integreret med Tyskland i 2029. Det skal aftalen sikre, at vi løfter på. Vi skal gøre klar til at sige ’Guten Tag’ i danske butikker og til at kombinere det bedste fra Tyskland og Danmark, som røde pølser med sauerkraut, hvis vi vil være mere end bare et bump på turen mellem Hamborg og København, siger Freddy Blak.

Med aftalen mellem Region Sjælland og Femern Bælt Development er der afsat 1 mio. kr. årligt fra 2021 til 2023. Tilskuddet suppleres med bidrag fra øvrige medlemsorganisationer på dansk side samt nationale midler til erhvervsfremme.

Kontakter

Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, 51 14 54 96
Holger Schou Rasmussen, formand for Femern Belt Development, 23 24 91 80
Freddy Blak, formand for udvalget for Femern Bælt, Greater Copenhagen og Internationalt Samarbejde i Region Sjælland, 26 79 35 76

Billeder

Regionsrådsformand Heino Knudsen (tv.) og formand for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (th.) underskriver medlemsaftalen.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (tv.) og formand for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (th.) underskriver medlemsaftalen.
Download

Information om Region Sjælland

Region Sjælland
Region Sjælland
Alleen 15
4180 Sorø

https://www.regionsjaelland.dk

Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum