Ny aftale om test skal passe på vores ældre

Vi skal stadig gøre en indsats for at beskytte landets svageste og holde smitten ude af ældreområdet. Derfor er KL, regeringen og regionerne nu klar med en ny anbefaling om test af medarbejdere på plejehjem og i hjemmeplejen.

”Vi skal fortsat passe godt på vores ældre borgere, selvom covid-19 er begyndt at slippe sit tag. Det vigtigste værktøj, vi har mod virussen, er vaccinen, og derfor har myndighederne også besluttet, at ældre og sårbare skal tilbydes et tredje stik. Men vi går snart et efterår og en vinter i møde, hvor tidligere erfaringer viser, at risikoen for smitte øges netop her. Derfor har vi nu indgået en aftale med regeringen og regionerne om, at der så vidt muligt også gennemføres test af medarbejdere på plejehjem og i hjemmeplejen,” siger KL’s næstformand Martin Damm om den nye aftale om test på plejehjem, der blev endelig godkendt onsdag.

Aftalen indebærer, at det nu anbefales, at vaccinerede medarbejdere på plejehjem og i hjemmeplejen bliver PCR-testet en gang ugentligt. Ikke-vaccinerede medarbejdere opfordres fortsat til to ugentlige PCR-test. Alle besøgende til beboere på plejehjem uanset vaccinationsstatus opfordres til at tage en test inden besøget. Testningen er et tilbud til medarbejderne på plejehjem og i hjemmeplejen med kontakt til sårbare borgere, og testen kan for medarbejdernes vedkomne blive foretaget i forbindelse med arbejdstiden.

Ud over test og et tredje stik vil der også fortsat være ekstra fokus på rengøring, udluftning og en høj hygiejnestandard.