Ny aftale om erhvervsfremme er ikke helt ringe

Den nye aftale om fremtidens erhvervsfremmesystem vil betyde justeringer i det nuværende tilbud til de bornholmske virksomheder. Men den vil også betyde, at det vil blive muligt at fastholde en lokal erhvervsservice med kendskab til de specifikke vilkår på øen.

Indsatsen bliver nemlig mere enkel og opbygget, så den bliver målrettet mod de virksomheder, der skal have gavn af den. Der bliver oprettet syv erhvervshuse og en række filialer, der skal hjælpe virksomheder. Og for Bornholms erhvervsliv er det særligt glædeligt, at det er lykkedes at få en filial af et af erhvervshusene til øen, endda med egen bestyrelse.

- Det giver gode muligheder for, at erhvervsfremmesystemet på Bornholm også fremadrettet kan yde den rigtige og relevante hjælp og støtte til de lokale virksomheder. I forhold til det oprindelige forslag til et nyt erhvervsfremmesystem er det godt, at der er aftalt flere erhvervshuse, og at vi også bliver tilgodeset her på øen, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed.

- De økonomiske vilkår i aftalen kan give udfordringer for vores erhvervsfremme og medføre tilpasninger i indholdet. Men vi må lægge vægt på bemærkningerne i aftalen om, at der skal ske en spredning af de centrale erhvervsfremme – og fondsmidler til hele landet. Så må forventningen være, at når det er besluttet, at der skal nedsættes en bestyrelse her på øen, så må der følge penge med til arbejdet, siger Jens Koefoed.

Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om det nye erhvervsfremmesystem tilgodeser ikke mindst de små og mellemstore virksomheder. Det glæder Dansk Byggeri.

- De små og mellemstore virksomheder bliver nævnt direkte. Det vidner om en nærhed til virksomhederne, som er gået tabt i systemet indtil nu. Det er også positivt, at erhvervsfremmen åbnes for alle virksomheder, og at arbejdsdelingen mellem erhvervsfremmebestyrelsen, erhvervshusene og kommunerne bliver entydig. Det er tydeligt, at det hidtidige systems knopskydning til et vildnis skal undgås i fremtiden, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, jk@ple.dk, telefon 20 14 28 88
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02