Ny aftale mellem YouSee og Nordisk Film: YouSee’s kunder vil som de første i Danmark kunne streame store danske premierefilm

En ny aftale mellem YouSee og Nordisk Film betyder, at nogle af de største danske film fremover vil nå bredt ud til danskerne via YouSee. Dermed kan YouSee’s kunder - som de første - streame de mange premierefilm, som Nordisk Film bringer til markedet.

YouSee, der allerede i 2017 begyndte at producere dansk indhold, har i år taget et nyt skridt ind på indholdsmarkedet med egen tv- og streamingkanal samt populære og anmelderroste serier som 29 og Sunday. Nu tager YouSee endnu et stort skridt ind på indholdsmarkedet med en ny aftale med Nordisk Film, der betyder, at alle YouSee’s tv- og streamingkunder kan se de største danske film. Aftalen omfatter bl.a. Marco-effekten, den kommende filmatisering i Jussi Adler-Olsens populære Afdeling Q-univers.

”Både i biografen og hjemme i stuen ser danskerne i stor stil danske film, og i år har en film som Ternet Ninja slået alle rekorder. Med over en million danske husstande som kunder ved vi, at dansk indhold er vigtigt for danskerne. Derfor vil vi gerne investere i dansk film, som er inde i en fantastisk udvikling lige nu. Den nye aftale med Nordisk Film giver vores kunder mulighed for – som de første – at streame en række store danske premierefilm, samtidig med at vi vil have tv-premiere på fremtidige danske film på Xee,” fortæller Christian Morgan, mediedirektør i YouSee.

Hos Nordisk Film er man også begejstrede for det nye samarbejde med YouSee, som medfører gode indtægter til den danske filmbranche.

”Det er en stærk aftale og et solidt samarbejde med YouSee, vi nu indgår. YouSee når med sine tv- og streamingtjenester ud til hele Danmark, og aftalen betyder, at der sikres vigtige indtægter til dansk film og de mange kreative filmfolk og producenter, som kæmper for at give danskerne de største og mest gribende historier,” siger Kenneth Wiberg, der er direktør i Nordisk Film Distribution.

Aftale sikrer også bred distribution af internationale storfilm
Den nye aftale mellem YouSee og Nordisk Film medfører også en endnu bredere adgang for danskerne til internationale storfilm. YouSee’s tv- og streamingkunder får nemlig også mulighed for at streame en række udenlandske film.

”Vi har allerede en aftale med Paramount, der giver vores kunder adgang til en række premierefilm fra deres studier. Med denne aftale tilføjer vi storfilm fra bl.a. Lionsgate og Steven Spielbergs Amblin Entertainment, som vi eksklusivt får streaming-premiere på. Nordisk Film er et imponerende dansk filmselskab med en mangeårig historie. Vi er stolte over samarbejdet, og at vi med denne aftale kan tilbyde vores kunder adgang til betydeligt flere store danske og udenlandske premierefilm,” siger Christian Morgan og tilføjer, at kunderne bl.a. – som de første – får mulighed for at streame storfilm som Bios (med Tom Hanks), Knives Out (med Daniel Craig), Chaos Walking (med Mads Mikkelsen) og 1917.

Den nye aftale mellem YouSee og Nordisk Film træder i kraft i 2020.

YouSee og Discovery når ikke at få ny aftale på plads til årsskiftet6.11.2019 10:00:09 CETPressemeddelelse

YouSee og Discovery har forhandlet siden foråret. YouSee har i en ny aftale ønsket at sikre større valgfrihed og balancerede priser, men det er desværre ikke lykkedes at finde en aftale inden deadline. Discovery’s tv-kanaler vil derfor ikke være en del af YouSee’s tv- og streaming-tilbud fra årsskiftet. YouSee ønsker fortsat at tilbyde Discovery’s indhold til sine kunder og vil derfor arbejde videre på at finde en løsning.