Green Power Denmark

Ny aftale gør Danmark grønnere og friere

Med politisk aftale om mere grøn strøm og varme bevæger Danmark sig væk fra fossile brændsler fra Rusland og mod en grønnere, friere og mere elektrisk fremtid, lyder det fra Green Power Denmark, som roser den historiske aftale.

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om en aftale, der sikrer mere grøn strøm og sætter fart på udfasningen af naturgas i danske hjem. Her har partierne givet håndslag på at firedoble grøn strøm på land frem mod 2030, bygge fire gigawatt ekstra havvind inden 2030 og udfase naturgas i danske hjem seneste 2035.

- Det er en historisk aftale, som tager et stort skridt væk fra fossile brændsler og mod en grønnere, friere og mere elektrisk fremtid. Det bør stå helt klart nu, at vi ikke kan bygge for meget vedvarende energi – især ikke med den voksende klimakrise og den nuværende sikkerhedspolitiske situation. Der venter nogle vilde grønne år forude, og i energibranchen er vi klar til at levere, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

For at sikre at ambitionerne om mere grøn strøm bliver til virkelighed, gør aftalen det nemmere at opstille grøn energi på land ved blandt andet at lempe begrænsningerne i forhold til, hvor der må stå vindmøller og solceller. Derudover skal der laves en ny udbudsmodel for havvind, som har fokus på bæredygtighed og innovation og sikrer tempo i udbygningen. Samtidig åbnes der for en markedsdrevet udbygning på havet. Det får stor ros med på vejen af Green Power Denmark.

- Hvis vi skal gøre os fri af fossile brændsler, så nytter det ikke, at det tager årevis at opstille en vindmølle- eller solcellepark, at undersøge bundforhold for havvindmøller eller at få lov til at forstærke og udvide elnettet. Derfor er det godt, at politikerne fjerner barrierer og gør det nemmere at opstille vindmøller og solceller. Der er stadig noget at gøre – men meget er gjort med denne aftale, siger Kristian Jensen og fortsætter:

- Selvom statslig indblanding i opstilling af vedvarende energi på land ikke er groet i vores baghave, er det positivt, at det skal foregå markedsdrevet, og der samtidig skal aftales forpligtende målsætninger med kommunerne for opstilling af grøn energi.

Aftalen forholder sig dog ikke i tilstrækkelig grad til at fjerne de barrierer, der er for hurtig udbygning af elnettet, og hvordan vi sikrer en sammenhængende stabil elforsyning. Det opfordrer Green Power Denmark til, at der kigges på efter sommerferien.

Grønnere varme
Den politiske aftale sætter også en slutdato for de ca. 400.000 naturgasfyr, der er i danske hjem. I 2035 skal det være slut med at opvarme huset med naturgas, og i 2026 vil partierne genbesøge aftalen for at sætte yderligere initiativer i værk, der kan gøre opvarmningen grønnere.

- Det er godt, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget skruer op for elektrificeringen af opvarmningen af danskernes huse. Det er nøglen til en fri og grøn fremtid. Vi ser gerne, at naturgasfyr ryger ud af husstandene så hurtigt som muligt, og nu er der sendt et klart signal til danskerne om, at fremtidens varme er elektrisk, siger Kristian Jensen, adm. direktør for Green Power Denmark og fortsætter:

- Det er godt, at der er kommet en konkret plan. Det er vigtigt, at vi vælger rigtigt. Vi skal vælge de grønne løsninger, der er billigst og bedst for samfundet og den enkelte borger, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Samtidig er der i aftalen stort fokus på at etablere gode rammer for udbygning af fjernvarme de steder, hvor det er fornuftigt. Det er dog afgørende, at der i den sammenhæng tages hensyn til de allerede fortegne investeringer i grøn fjernvarme.

Bjarke Lund Larsen
Presserådgiver

Information om Green Power Denmark

Green Power Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg C

35 300 400http://greenpowerdenmark.dk

Green Power Denmark er Danmarks grønne erhvervsorganisation og vil fungere som talerør for den danske energisektor. Sammen med vores mere end 1500 medlemmer arbejder vi for, at Danmark hurtigst muligt elektrificeres med grøn strøm. Green Power Denmark repræsenterer både energiindustrien, store og små ejere og opstillere af energiteknologi samt de selskaber, der driver det danske elnet og handler med energi.
Green Power Denmark blev grundlagt 23. marts 2022 ved en fusion af Dansk Energi, Wind Denmark og Dansk Solkraft.

Følg pressemeddelelser fra Green Power Denmark

Flere pressemeddelelser fra Green Power Denmark

Udbud af havvindmøller skaber enorme muligheder for Danmark, hvis det bliver en succes22.4.2024 07:02:48 CEST | Pressemeddelelse

Udbuddet af havvindmølleparker, som begynder i dag, kan mere end tredoble kapaciteten af vindmøller på havet. Det er et enormt udbud, som skal blive en succes, hvis vi skal nå vores klimamål og skabe værdi til Danmark i form af vækst og grønne arbejdspladser, mener Green Power Denmark. Udbuddet er ikke bare det største nogensinde – det ser også ud til at blive det mest komplicerede nogensinde for de virksomheder, som skal byde.

Aftale om brintrør sætter - forhåbentlig - fart på den grønne omstilling5.4.2024 07:21:31 CEST | Pressemeddelelse

Aftalen om finansieringen af et kommende brintrør giver desværre ingen garanti for, at der bliver bygget et brintrør. Det havde været godt med et meget stærkere tilsagn fra staten, men vi krydser fingre for, at de grønne virksomheder tør leve med usikkerheden og er klar til at investere milliardbeløb i havvindmøller og produktionsanlæg til brint, siger Green Power Denmark.