Ny aftale giver vigtig redningskrans til elever

HK-formand Kim Simonsen glæder sig over, at trepartsaftalen om lønkompensation nu er udvidet for at hjælpe virksomheder med at få deres elever og lærlinge godt igennem coronakrisen.

Regeringen og arbejdsmarkedets parter er blevet enige om en aftale, der skal hjælpe coronaramte virksomheder med at beholde deres elever og lærlinge og få dem godt igennem krisen. Og det vækker glæde hos HK’s formand Kim Simonsen:

- Det er afgørende, at elever får sikkerhed og kan fortsætte deres uddannelsesaftaler på trods af denne ekstraordinære situation – både for eleverne selv og for virksomhederne, der skal bruge dygtige hoveder og hænder. Så jeg håber, at rigtig mange virksomheder, som har svært ved at få økonomien til at hænge sammen, vil benytte sig af redningskransen her.

Den nye aftale betyder, at elever og lærlinge nu også bliver omfattet af lønkompensationsordningen. Ordningen gælder for virksomheder, som pga. coronakrisen står overfor at varsle afskedigelser af mindst 30 pct. af deres medarbejdere eller mindst 50 medarbejdere. De kan nu få 90% i lønkompensation fra staten for en elev, der er i fare for ikke at kunne gennemføre sin uddannelse pga. krisen. Til gengæld giver eleven afkald på fem fridage, og virksomheden må ikke sende eleven hjem, men skal i stedet fortsætte hans eller hendes uddannelsesaftale.

Hvad gør man så, hvis man pga. COVID-19 måske ikke længere kan komme på lige så mange opgaver, som er relevante for elevens uddannelse? Kim Simonsen har en klar opfordring til virksomhederne:

- Gå i dialog med elevens skole om, hvilke muligheder der er for at sende ham eller hende på skoleophold med fjernundervisning. Det kan I få refusion for ganske som normalt. Sørg for at holde jeres elevers uddannelse kørende.

Det har virksomhederne en klar interesse i, påpeger HK-formanden.

- Ingen ved med sikkerhed, hvornår Danmark kommer ud på den anden side af krisen. Men sikkert er det, at når alt det her er overstået, kommer virksomhederne jo til at få brug for eleverne. De vil være guld værd, når virksomhederne skal op i omdrejninger igen efter stormen.

Søren Gisselmann