Ny aftale fokuserer på både lagring og anvendelse af CO2

Ny politisk aftale skal reducere Danmarks CO2-udledning med mindst 0,4 mio. ton i 2025 gennem CO2-fangst og lagring. Samtidig lægges der nu op til reelle forhandlinger om anvendelse af CO2 (CCU) ifm. den kommende Power-to-X strategi. Godt de to spor kobles sammen, mener Dansk Energi.

I 2025 skal mindst 0,4 mio. ton CO2 fanges og lagres i undergrunden. Det har regeringen sammen med partierne bag klimaaftalen for energi og industri netop besluttet. Og dermed udmønter Folketinget første portion af den samlede pulje til både CCS og CCU på ca. 16 mia. kr., der har sit ophav i klimaaftalen fra juni 2020. Vilkårene for støtten vil blive fastsat i en forhandling mellem staten og relevante støttemodtagere.

I denne første runde har aftaleparterne kun øremærket penge fra puljen til CCS, bl.a. til at skabe negative emissioner ved at fange og lagre grøn CO2 fra kraftvarmeværker, der anvender bæredygtig biomasse, f.eks. halm. Men der er også enighed om, at der skal forhandles om tiltag, der kan understøtte CCU. Det skal ske i forbindelse med regeringens kommende Power-to-X strategi (PtX), der er på trapperne.

- Det er godt, at der nu kommer gang i fangst og lagring af CO2, og at der politisk er opbakning til, at den bæredygtige CO2 fra biomasse skal bidrage til negative emissioner. Samtidig er der enighed om, at der skal tiltag på bordet, der kan skubbe på anvendelsen af CO2 i forbindelse med den kommende PtX-strategi. Det er godt. Vi har nemlig brug for at tænke fangst sammen med både lagring og anvendelse, så CO2’en kommer bedst i spil til at lave en fuld grøn omstilling, siger Martin Dam Wied, branchechef for bl.a. Power-to- X i Dansk Energi.

Han opfordrer derfor til, at regeringen sammen med Folketinget bliver enige om en meget ambitiøs strategi for Power-to-X.

- Nu er der taget væsentlige skridt til at lagre CO2’en. Næste skridt er en ambitiøs PtX-strategi, hvor CCU skal stå centralt. Sporene til en klimaneutral fremtid skal lægges nu, så vi kan flyve og få vores varer fragtet på en bæredygtig måde. Skibs- og luftfarten kalder jo allerede på de PtX-brændsler, hvor CO2’en indgår. Dem kan Danmark levere, hvis vi vil. Derfor godt med snarlige forhandlinger om CCU og PtX, siger han.

Udover forhandlinger om CCU i forbindelse med PtX-strategien, er det også aftalt, at den næste runde af udmøntningen af CCUS-puljen skal ske senest i første halvår af 2023 og understøtte både fangst, lagring og anvendelse. Dén runde skal sikre CO2-reduktioner på mindst 0,9 mio. ton i 2030.

Vi skal se ud over 70%

Martin Dam Wied roser også partierne bag aftalen for at sætte gang i arbejdet med at udvikle en metode, der skal opgøre, hvordan dansk CCU kan bidrage til at reducere udledningen globalt. En nyere analyse udarbejdet af Rambøll for Dansk Energi estimerer, at Danmark kan øge sine eksportgevinster med helt op til 36 mia. kroner i 2030 og opnå en beskæftigelseseffekt på yderligere 35.000 årsværk, hvis Danmark sigter højt i det internationale Power-to-X marked.

- Vi bliver nødt til at træffe beslutninger, der rækker udover egne nationale reduktioner, hvis vi til fulde skal omdanne danske erhvervskompetencer til grøn dansk eksport, vækst og globale klimaresultater. Dansk klimapolitik står ved en skillevej. Vi kan vælge at spille en international klimarolle og samtidig tjene penge på det. Eller vi kan se passivt til, at andre lande buldrer afsted og snupper gevinsten. Jeg håber, at PtX-strategien utvetydigt forfølger det første, siger Martin Dam Wied.

Dansk Energi havde foretræde i Folketingets Energi- Forsynings- og Klimaudvalg torsdag den 9. december, hvor man netop præsenterede sine anbefalinger til en Power-to-X-strategi, der skal indfri både klima- og erhvervspotentialer.