UNEP DTU Partnership

Ny aftale: Dansk ekspertise kan sikre energieffektivitet i Indien

Verdens største energiserviceselskab og UNEP DTU Partnership vil med ny aftale samarbejde om at forbedre energieffektiviteten i Indien
Udsigt over Mumbai. Foto: Deepak Gupta/Flickr

Dansk ekspertise skal i fremtiden være med til at sikre, at Indiens strøm bliver udnyttet bedst muligt.

Det er resultatet af en ny aftale mellem UNEP DTU Partnership og indiske Energy Efficiency Services Limited (EESL), verdens største energiserviceselskab (ESCO).

Aftalen, som blev endeligt underskrevet i denne uge, etablerer en ramme for strategisk samarbejde mellem de to organisationer. Den vil blive brugt til at dele viden og ekspertise, fælles udformning af projekter, analyser af policy og forretningsmodeller og promovering af succesfulde forretningsmodeller for energieffektivitet.

UNEP DTU Partnership er en ledende international research og rådgivningsinstitution og blev startet i et samarbejde mellem FN's miljøprogram, DTU og Udenrigsministeriet. Fra kontorer i FN-byen i København arbejder partnerskabet blandt andet på at fremme en klimavenlig udvikling med fokus på teknologiske løsninger.

Nøglen til bæredygtig udvikling

Forbedring af energieffektiviteten er en af de vigtigste løsninger til at sikre en bæredygtig udvikling. En mere effektiv brug af energi er i langt de fleste tilfælde en billigere og bedre investering, der bør gå forud for andre mere komplekse eller dyre energikilder på grund af de mange økonomiske, miljømæssige og sociale fordele det medfører.

Indiens økonomi er inde en fase med høj vækst, og arbejdet med at sikre adgang til grøn energi og forbedre energieffektiviteten er nøglen til at garantere at udviklingen er bæredygtig og i tråd med SDG 7 og 13.

UNEP DTU Partnership har gennem flere tidligere projekter bidraget til Indiens bestræbelser på at øge landets energieffektivitet. Det er blandt andet sket gennem fokus på grøn transport, fjernvarme og især -køling og analyser af best-practice og potentiale for forbedringer i energieffektivitet i Indien.

Grønne forretningsmodeller

EESL blev grundlagt i 2009 og har på trods af sin korte levetid udviklet sig til verdens største energiserviceselskab (ESCO). Det har aktiviteter, der dækker alt fra energieffektiv belysning, vandpumper, klimaanlæg og fjernkøling til elbiler, solenergi og landbrugsteknologi.

Selskabet har en virksomhedstilgang med det formål at skabe forretningsmodeller der gavner alle interessenter og arbejder samtidig for at kanalisere international finansiering i stor skala til energieffektivitetsaktiviteter i Indien.

Samarbejdet mellem EESL og UNEP DTU Partnership vil fokusere på vigtigheden af at se på hele systemer, når man evaluerer og gennemfører energieffektivitetsprojekter, i stedet for enkelte komponenter. Det betyder fx, at man ved køling af en bygning ser på både aircondition og eventuelle tætte vinduer. Ved at udskifte vinduerne samtidig med installering af aircondition kan man nøjes med mindre enheder. Besparelsen på strøm kan hurtigt tjene investeringen på de nye vinduer ind.

Det vil samtidig dække analyse og research på området for energieffektivitet og policy, monitorering og rapportering i forhold til den positive effekt på CO2-udledning og andre medfølgende sideeffekter som fx jobskabelse og mindskning af luftforurening.

Både EESL og UNEP DTU Partnership fokuserer på at skabe grønne forretningsmodeller, der vil kunne tiltrække meget nødvendige klimainvesteringer sammen med den private sektor. Det nye samarbejde vil derfor også bestå i at udvikle og udbrede forretningsmodeller, der kan øge energieffektiviteten i Indien.

Udsigt over Mumbai. Foto: Deepak Gupta/Flickr

Information om UNEP DTU Partnership

UNEP DTU Partnership
Marmorvej 51

ESCO:

ESCO står for Energy Service Company, og dækker over en virksomhed eller en forretningsmodel, som arbejder med planlægning, implementering og finansiering af energieffektivitets-projekter. projekterne bliver finansieret ved at kunderne betaler en del af deres besparelser ved den højere energieffektivitet til ESCO'et, indtil hele investeringen er betalt tilbage. Det giver muligheden for at udbrede energieffektive løsninger til mennesker, virksomheder, skoler og andre, der ellers ikke har finansielle muligheder for at investere i dem.

Følg pressemeddelelser fra UNEP DTU Partnership

Flere pressemeddelelser fra UNEP DTU Partnership