Nuuday leverer en solid start på 2022 med 2 procent vækst i serviceomsætningen samt stabil udvikling inden for mobil og bredbånd

CEO for Nuuday, Jon James.

Nuuday fortsatte i første kvartal af 2022 med at eksekvere sin strategi om at stabilisere forretningen inden for både B2C og B2B med fokus på strategiske kerneprodukter inden for mobil og bredbånd.

Serviceomsætningen steg til 3.332m DKK, hvilket er en stigning på 2% ift. samme periode året før. Væksten blev drevet af en omsætningsfremgang på 6% inden for mobility services på tværs af erhvervs- og privatforretningen.

Nuuday fortsatte stabiliseringen af kundebasen inden for de strategiske nøgleprodukter mobil og højhastighedsbredbånd, hvor kundebasen på mobil privatmarkedet steg med 2.000 omsætningsgenererende enheder (RGU[1]), mens der kom 1.000 færre RGU’er inden for bredbånd til private. Samlet set er dette udtryk for en væsentlig forbedring på privatmarkedet i forhold til de seneste kvartaler, samtidig med at kundebasen på erhvervsmarkedet fortsatte med at vokse drevet af vækst inden for mobil. TV-forretningen registrerede et tab på 21.000 RGU’er i Q1.

Resultaterne afspejler Nuuday’s forbedrede strategi for øget kundetilgang samt migrering af eksisterende kunder til nye teknologier, samtidig med at Nuuday har styrket sin position som landsdækkende bredbåndsudbyder med afsæt i en lang række af aftaler med regionale fiberselskaber. Antallet af RGU’er på TV-området blev påvirket af prisstigninger, der trådte i kraft den 1. januar.

“Vi fortsætter stabiliseringen af forretningen med stabil udvikling inden for vores strategiske kundesegmenter kombineret med vækst i serviceomsætningen. Det skaber et solidt udgangspunkt for vores langsigtede succes”, siger Jon James, CEO for Nuuday.

EBITDA faldt med 6% ift. samme periode sidste år drevet af øgede omkostninger til indholdsleverandører og den fortsatte omstilling fra DSL til fiber, samt betydelige investeringer i en forbedret kundeoplevelse og de tidlige stadier af vores virksomhedstransformation. De øgede omkostninger blev til dels afbødet af væsentlige reduktioner i driftsomkostningerne.

Fremadrettet forventer Nuuday et beskedent fald i EBITDA og en stigning i CAPEX i løbet af året, efterhånden som Nuuday realiserer flere dele af sit omfattende transformationsprogram.

“Vi investerer for at erstatte vores komplekse it-systemer og for at omstrukturere vores operationelle og kundevendte processer med det mål at blive mere innovative og gøre livet lettere for vores kunder. Det vil forvandle Nuuday til et af de mest digitale og avancerede teleselskaber i Europa”, siger Jon James, CEO for Nuuday.

[1] Henviser til antallet af kundeforhold, der genererer omsætning.

CEO for Nuuday, Jon James.

Nuuday består af en række stærke brands, der tilsammen leverer innovative digitale services inden for TV, bredbånd, netværk og telefoni til private kunder og virksomheder. YouSee, Telmore, Hiper, eesy og Blockbuster servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet. På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv, Netdesign og Relatel. Nuuday beskæftiger omkring 3.700 medarbejdere på tværs af Danmark og har ca. 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.

Nuuday afsluttede året 2021 med fremgang. Service revenue voksede med 1,4% ifht. Q4 2020, og den positive udvikling følger i halen på et Q3, der også bød på vækst i service revenue ifht. Q3 2020. Den positive tendens var i Q4 særligt baseret på omsætningsfremgang for mobility services, som voksede med 6,8% i forhold til Q4 2020. “Vi er i 2021 begyndt at eksekvere på de første faser af Nuuday’s betydelige transformation. Jeg er derfor tilfreds med at se, at vi er lykkedes med at stabilisere både kundebasen og indtjeningen i løbet af Q4”, lyder det fra Nuuday CEO, Jon James. For første gang i mange kvartaler oplevede Nuuday nettotilgang i antallet af omsætningsgenererende enheder (RGU[1]), der voksede med 28.000 fra Q3 til Q4 på tværs af forretningssegmenter. Denne udvikling blev ikke mindst drevet af vækst inden for højhastighedsbredbånd, der voksede med 14.000 RGU’er i takt med, at Nuuday har fået adgang til fibernettet i flere forsyningsområder og nu kan tilbyde alle kerneprodukter på