Erhvervsministeriet

Nudging-eksperiment resulterede i aktivt tandlægevalg hos unge i Roskilde

Del

Et forsøg med en digital tandlægevælger, der indeholdt information om tandlægers pris og beliggenhed, har skabt større prisbevidsthed og flere aktive tandlægevalg blandt 18-årige i Roskilde Kommune.

I samarbejde med Roskilde Kommune har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført et eksperiment om aktive forbrugere, hvor 18-årige i Roskilde Kommune blev informeret om priser og beliggenhed for alle Roskildes tandlægeklinikker via en digital tandlægevælger.

15 pct. af de unge i eksperimentet valgte aktivt en tandlæge ud fra prisen, mens dette kun gjorde sig gældende for 1 pct. i kontrolgruppen. Derudover indikerede undersøgelsen, at den digitale tandlægevælger fik flere unge til at vælge tandlæge og dermed fortsætte med regelmæssig tandpleje efter ophør hos den kommunale tandpleje.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen:

”Jeg synes, at det er rigtig interessant, at man med få midler kan påvirke folks adfærd, så de træffer et aktivt og smartere valg. For de unge er der mange penge at spare ved at tage aktivt stilling frem for blot at vælge deres forældres tandlæge for eksempel. Og samtidigt er det godt for konkurrencen på tandlægemarkedet."

"Jeg vil gerne arbejde for, at vi får skabt forudsætningerne for, at vi allesammen kan blive mere aktive forbrugere som aktivt træffer valg, der kommer både dem selv og samfundet til gavn. Denne her undersøgelse er meget relevant i den sammenhæng, og jeg håber, at andre kommuner vil lade sig inspirere.”

I Roskilde Kommune er man også meget tilfreds med resultaterne, som de finder interessante.

Borgmester i Roskilde Joy Mogensen: 

”Eksperimentet viser, at flere unge vælger at fortsætte med at gå til tandlæge, efter de er fyldt 18 år, når de bliver gjort opmærksomme på, at de skal gøre et aktivt valg, når de forlader den kommunale tandpleje – og dét er ret positivt. Og så er det en god bonus, at de unge også kan spare lidt. Nu vil vi se på, hvordan vi kan lære af disse resultater, så de unge har et godt oplyst grundlag, når de skal vælge tandlæge.”

Se hele undersøgelsen

Pressekontakt: Presserådgiver i Erhvervsministeriet Sara Ringgaard Price, tlf. 91 39 94 07, srp@evm.dk

Fakta

  • Unge fra syv sammenlignelige skoler i Roskilde har deltaget i undersøgelsen.
  • Halvdelen af de unge fik tilsendt en sms med et link til den digitale tandlægevælger, som indeholdt oplysninger om priser og beliggenhed for alle Roskildes tandlægeklinikker.
  • Der blev oplyst priser på henholdsvis lokalbedøvelse og fjernelse af en visdomstand. Priserne på de to ydelser var henholdsvis 79 pct. og 161 pct. højere hos den dyreste tandlæge end hos den billigste tandlæge.

 

 

Information om Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K

33 92 33 50https://www.evm.dk/

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet

Brian Mikkelsen præsenterer FinTech-initiativer21.9.2017 13:35pressemeddelelse

Regeringen fik før sommerferien Folketingets tilslutning til, at Finanstilsynet allerede fra i år får øgede ressourcer til at styrke arbejdet med FinTech. Der igangsættes derfor nu fem initiativer i Finanstilsynet, der skal gøre det lettere for FinTech-iværksættere at komme i gang i Danmark og gøre det lettere at anvende ny teknologi på det finansielle område. De første initiativer skydes i gang allerede fra den 1. oktober 2017.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum