Nu udkommer Berliner Philharmonikernes Langgaard-indspilning

De legendariske Berliner Philharmoniker og den finske stjernedirigent Sakari Oramo har indspillet Rued Langgaards Symfoni nr. 1, 'Klippepastoraler'. Albummet udkommer d. 4. november.

Den danske komponist Rued Langgaard (1893-1952) var i sin levetid en outsider i dansk musikliv, som først de senere år har fået sit internationale gennembrud. Nu står Langgaards musik over for endnu et højdepunkt, når hans Symfoni nr. 1 Klippepastoraler udkommer på Dacapo Records i en ny indspilning med Berliner Philharmoniker under ledelse af Sakari Oramo.

Succesen i Berlin

10. april 1913 var en stor dag for den 19-årige Rued Langgaard. Tusinder af tilhørere klappede, da hans kæmpemæssige Symfoni nr. 1 blev uropført af Berliner Philharmoniker, og den unge danske komponist blev kaldt frem på scenen seks gange.

Det timelange værk for 105 musikere, var en af de mest omfattende symfonier, der nogensinde var komponeret i Skandinavien, og både i København og Stockholm var symfonien blevet afvist som uspillelig. Men hvor dens Wagner-inspirerede stil blev betragtet med mistro i Danmark, var Langgaards musik langt mere på kulturel hjemmebane i Berlin.

Koncerten i Berlin skulle dog vise sig at blive et højdepunkt i Langgaards karriere. Verdenskrigens udbrud i 1914 ødelagde mulighederne for at følge op på den internationale debut og efter krigen begyndte opbakningen til senromantisk musik som Langgaards at smuldre. Men Langgaard var sikker på, at hans tid ville komme!

Nu når genopdagelsen af Langgaard et nyt højdepunkt med denne indspilning med det første orkester, der forstod, hvilket mesterværk, teenagekomponisten havde skabt.

Åndelig bjergbestigning

Symfonien med undertitlen Klippepastoraler udtrykker symbolsk en bjergbestigning mod tindens top og er fuld af religiøs symbolik. Efter Langgaards mening var det selve musikkens mission at lede menneskets åndelige udvikling, og i Klippepastoraler er han profeten, der går forrest, trodser klipperne og det frådende hav, og viser vej.

Ifølge dirigent Sakari Oramo kan man mærke naturbillederne og det stormfulde havvand der rammer klippens fod i Langgaards orkestrering:

"Der er både en stormfuld, blæsende, våd fornemmelse, men man mærker også naturens mildhed på toppen af klippen, skønheden og solen der bryder igennem skyerne", fortæller Oramo

En ung mands værk

Langgaard begyndte arbejdet med sin symfoni som 13-årig og fuldendte det imponerende kunstværk som selvlært komponist i den forbløffende unge alder af bare 17 år.

"Det er en ung mands værk, det er der ingen tvivl om", siger Sakari Oramo. "Det kommer til udtryk i musikkens grænseløse entusiasme. Der er lidt for meget af alting, men de ingredienser han tilføjer til retten er meget smagfulde".