Nu stopper Uber-festen

3F: "Næste skridt er sag om medvirker-ansvar."

Formand for transportgruppen, Jan Villadsen, siger i en kommentar til dommen i Landsretten:

- Sagen i dag er ikke bare vigtigt for taxibranchen og chaufførerne. Uber kan nu vente en retssag om medvirken til overtrædelse af taxilovgivningen. Medvirkeransvar er en alvorlig sag, hvor det er straffeloven, der er taget i brug. Det er Uber, der er den egentlige ansvarlige i sagerne.

- Derfor er 3F glad for, at justitsminister Søren Pind den 31. marts i år bebudede en sag om medvirkeransvar mod selve Uber, når sagerne om Uber-chaufførerne er afsluttet, siger Jan Villadsen.

For yderligere kommentarer til sagen kan formand for transportgruppen i 3F, Jan Villadsen, kontaktes på telefon 5150 6173

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse