If Forsikring

Nu stiller If krav om bæredygtig adfærd i erhvervslivets forsikringsvilkår

Del
If Forsikring integrerer nu bæredygtighed i virksomhedens risikovurdering, også kaldet underwriting. Store erhvervskunder, der ikke lever op til FN’s principper for bl.a. menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, bliver bedt om at styrke indsatsen på området - eller finde et andet forsikringsselskab.
Koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud (foto: If)
Koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud (foto: If)

”Vi ønsker at motivere vores store erhvervskunder til at overholde FN’s Global Compact principper, også selvom om de ikke selv er medlem af FN’s Global Compact ”, siger Ifs koncernchef, Morten Thorsrud.

FN’s Global Compact er et internationalt initiativ for virksomheder med fokus på 10 bæredygtige principper. De dækker områderne menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption. Siden ​​juni har If integreret FN Global Compact-principperne direkte i sin risikovurdering af store erhvervskunder og i sin due diligence-proces af kunderne.

”Størstedelen af vores kunder arbejder allerede meget gennemgribende med FN's Global Compact-principper, og vi ønsker at øge betydningen og værdien for erhvervslivet i ​​at overholde og respektere disse standarder”, pointerer han.

If er Nordens største forsikringsselskab og opererer i og fra alle de nordiske lande. Selskabets erhvervskunder findes over hele verden.

Opfordrer kunder til at fokusere på bæredygtighed
Som led i omstillingen til at integrere bæredygtighedsprincipperne organisatorisk, har If oprettet interne ESG-vurderingsteams. Udvalgte medarbejdere er blevet uddannet i FN's Global Compact-principper, forskningsstandarder og i den nye ESG-tilgang. ESG står for Environmental, Social and Governance.

Til at vurdere i hvilket omfang erhvervskunderne overholder FN's Global Compact-principper i deres virke, anvender If vurderingsværktøjer fra en ekstern partner med speciale i netop overvågning af ESG. Ifs interne vurderingsteam vil derefter, baseret på rapporterne og andet relevant materiale, evaluere kundeforholdet.

Underretning og forbedring
”Vi har et ansvar for at vejlede vores kunder. Vores rolle er at samarbejde om at udvikle og hjælpe kunderne med at bidrage til et bæredygtigt samfund i de områder, hvor de opererer”, fastslår Morten Thorsrud.

Hvis det på baggrund af den samlede vurdering viser sig, at en af de store erhvervskunder overtræder et eller flere af FN's Global Compact-principper, vil If underrette virksomheden, der vil blive bedt om at rette op på situationen. Hvis kunden enten ikke ønsker eller ikke er i stand til at forbedre sin praksis for at overholde principperne, kan virksomheden i sidste ende blive bedt om at finde et andet forsikringsselskab.

Til dato et kun et lille antal virksomhedskunder blevet underrettet om, at deres ESG -vurdering ikke er tilfredsstillende. Ingen kundeforhold er blevet afsluttet.

”De virksomheder, vi underretter, vil naturligvis have mulighed for at afhjælpe situationen og styrke deres indsatser. Vi har allerede oplevet kunder, som er blevet underrettet om overtrædelser, gøre deres absolut bedste for at steppe op og overholde standarderne”, fortæller Morten Thorsrud.

”For nuværende er vores fokus på vores større kunder. Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om, hvorvidt virksomheder har dieselbiler i deres vognpark. Det handler om at beskytte menneskerettigheder, sikre fair arbejdsforhold, miljøbeskyttelse og antikorruption”, siger koncernchefen.

Er selv blevet vurderet
Implementeringen af ​​FN's Global Compact-principper som standard for underwriting i If er et af de seneste skridt, den nordiske forsikringskoncern har taget for at integrere bæredygtighed direkte i sin forretningsdrift.

If Forsikring er del af FN Global Compact gennem moderselskabet Sampo Group, som sluttede sig til initiativet i 2019. FN Global Compact er grundlag for både Sampos “Code of Conduct” og for Ifs “Supplier Code of Conduct”.

If har selv været igennem ESG-vurderingen på samme vis som deres kunder.

FN Global Compact har mere end 13.000 virksomheder som medlemmer verden over.

Yderligere: https://www.if.dk/om-if/baeredygtighed/esg

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud (foto: If)
Koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud (foto: If)
Download
If er Nordens største forsikringskoncern, og indfører nu bæredygtighedskrav overfor store erhvervskunder.
If er Nordens største forsikringskoncern, og indfører nu bæredygtighedskrav overfor store erhvervskunder.
Download

Links

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye