Nu stiller If krav om bæredygtig adfærd i erhvervslivets forsikringsvilkår

”Vi ønsker at motivere vores store erhvervskunder til at overholde FN’s Global Compact principper, også selvom om de ikke selv er medlem af FN’s Global Compact ”, siger Ifs koncernchef, Morten Thorsrud.
FN’s Global Compact er et internationalt initiativ for virksomheder med fokus på 10 bæredygtige principper. De dækker områderne menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption. Siden juni har If integreret FN Global Compact-principperne direkte i sin risikovurdering af store erhvervskunder og i sin due diligence-proces af kunderne.
”Størstedelen af vores kunder arbejder allerede meget gennemgribende med FN's Global Compact-principper, og vi ønsker at øge betydningen og værdien for erhvervslivet i at overholde og respektere disse standarder”, pointerer han.
If er Nordens største forsikringsselskab og opererer i og fra alle de nordiske lande. Selskabets erhvervskunder findes over hele verden.
Opfordrer kunder til at fokusere på bæredygtighed
Som led i omstillingen til at integrere bæredygtighedsprincipperne organisatorisk, har If oprettet interne ESG-vurderingsteams. Udvalgte medarbejdere er blevet uddannet i FN's Global Compact-principper, forskningsstandarder og i den nye ESG-tilgang. ESG står for Environmental, Social and Governance.
Til at vurdere i hvilket omfang erhvervskunderne overholder FN's Global Compact-principper i deres virke, anvender If vurderingsværktøjer fra en ekstern partner med speciale i netop overvågning af ESG. Ifs interne vurderingsteam vil derefter, baseret på rapporterne og andet relevant materiale, evaluere kundeforholdet.
Underretning og forbedring
”Vi har et ansvar for at vejlede vores kunder. Vores rolle er at samarbejde om at udvikle og hjælpe kunderne med at bidrage til et bæredygtigt samfund i de områder, hvor de opererer”, fastslår Morten Thorsrud.
Hvis det på baggrund af den samlede vurdering viser sig, at en af de store erhvervskunder overtræder et eller flere af FN's Global Compact-principper, vil If underrette virksomheden, der vil blive bedt om at rette op på situationen. Hvis kunden enten ikke ønsker eller ikke er i stand til at forbedre sin praksis for at overholde principperne, kan virksomheden i sidste ende blive bedt om at finde et andet forsikringsselskab.
Til dato et kun et lille antal virksomhedskunder blevet underrettet om, at deres ESG -vurdering ikke er tilfredsstillende. Ingen kundeforhold er blevet afsluttet.
”De virksomheder, vi underretter, vil naturligvis have mulighed for at afhjælpe situationen og styrke deres indsatser. Vi har allerede oplevet kunder, som er blevet underrettet om overtrædelser, gøre deres absolut bedste for at steppe op og overholde standarderne”, fortæller Morten Thorsrud.
”For nuværende er vores fokus på vores større kunder. Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om, hvorvidt virksomheder har dieselbiler i deres vognpark. Det handler om at beskytte menneskerettigheder, sikre fair arbejdsforhold, miljøbeskyttelse og antikorruption”, siger koncernchefen.
Er selv blevet vurderet
Implementeringen af FN's Global Compact-principper som standard for underwriting i If er et af de seneste skridt, den nordiske forsikringskoncern har taget for at integrere bæredygtighed direkte i sin forretningsdrift.
If Forsikring er del af FN Global Compact gennem moderselskabet Sampo Group, som sluttede sig til initiativet i 2019. FN Global Compact er grundlag for både Sampos “Code of Conduct” og for Ifs “Supplier Code of Conduct”.
If har selv været igennem ESG-vurderingen på samme vis som deres kunder.
FN Global Compact har mere end 13.000 virksomheder som medlemmer verden over.
Yderligere: https://www.if.dk/om-if/baeredygtighed/esg
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
3687 4183
Billeder
Links
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver femte husstand i Norden er forsikret i If. 10.000 medarbejdere tager sig af vores mere end 4,5 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
Her er den vigtigste faktor, når danskerne vælger job – det er ikke lønposen30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En attraktiv lønpakke står højt på ønskelisten hos mange danskere, når de er på udkig efter et job. Flere faktorer er dog vigtigere end en høj løn, når danskerne skal pege på, hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv, og højdespringeren er fleksibelt arbejde. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport udarbejdet af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. 58 procent af de 1.065 adspurgte danskere peger på fleksibelt arbejde som en faktor, der gør arbejdspladsen attraktiv. Kun 33 procent af de adspurgte danskere peger på ”høj løn”. ”Undersøgelsen understreger, at det ikke længere er nok at tilbyde høj løn og goder til sine ansatte. Som virksomhed skal man også være klar til at tilbyde fleksibilitet, hvis man vil tiltrække de dygtigste kandidater,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg i If. Kan give bagslag Fleksibelt arbejde kan blandt andet indebære, at medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme eller uden for almindelig arbejdstid. Denne arbejdsform
If og Topdanmark: Det dækker din rejseforsikring ved hedebølge eller skovbrand25.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere sydeuropæiske lande er ramt af en hedebølge, netop som mange danskere gør sig klar til sommerferie. Det rejser naturligt spørgsmålet: Hvordan er man dækket som forsikringskunde, hvis feriedestinationen rammes af ekstrem varme eller skovbrand? De senere år har særligt Sydeuropa oplevet gentagne hedebølger og naturbrande, og det har fået kunder hos If og Topdanmark til at henvende sig med spørgsmål om rejseforsikringens dækning. "Vi forstår godt, at det kan føles utrygt at rejse til et område ramt af skovbrand. Som udgangspunkt dækker afbestillingsforsikringen ikke i sådanne tilfælde. Men hvis myndigheder fraråder indrejse eller anbefaler evakuering på grund af naturkatastrofe, kan der være mulighed for dækning – forudsat at kunden har de rette dækninger,” siger Lama Chehade, skadeschef i Ifs danske forretning. Hvornår dækker afbestillingsforsikringen? Især forældre med små børn og ældre borgere har henvendt sig med et ønske om at gøre brug af afbestillingsforsikringen på grund af
Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man
Danskere stresser i stilhed: Husker dårligere og sover ringere15.5.2025 13:09:15 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Danmark er det land i Norden, hvor færrest oplever hyppig stress, viser en ny, omfattende rapport fra Nordens største forsikringsselskab, If, at mange danskere lever med skjulte symptomer på mental belastning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum