Nu starter skybrudssæsonen: Ved du, hvordan du er dækket, hvis din kælder bliver oversvømmet?

Mere end hver tredje boligejer ved ikke, hvordan de er dækket, hvis et skybrud oversvømmer kælderen. Vil man undgå ubehagelige overraskelser i forbindelse med vejrskader, er tiden inde til at tjekke kælderen og fundamentet for revner og ikke mindst forsikringen en ekstra gang, nu hvor skybrudssæsonen er over os.

Sommermånederne er over Danmark, og det har de fleste danskere med længsel set frem til. Men de varmere måneder fører ikke kun lyse nætter og hyggelige grill-aftener med sig – sommermånederne er også højsæson for skybrud.

Codans årlige undersøgelse af danskernes forhold til klima, vildt vejr og skadeforebyggelse viser, at 39 pct. af danskerne faktisk ikke ved, hvordan forsikringen dækker, hvis de skulle være så uheldige at blive ramt af en vejrskade – også selvom 25 pct. af danskerne har været ramt af en vejrskade inden for de seneste fem år.

”At så mange boligejere ikke kender deres forsikringsdækning betyder desværre, at disse boligejere ikke får foretaget de skadeforebyggende tiltag, som er relevante i skybrudssæsonen. Derfor kan de ende med ubehagelige overraskelser, hvis uheldet er ude,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, og uddyber:

”De fleste standard husforsikringer dækker eksempelvis ikke vandskader, hvor vandet siver ind gennem revner og utætheder i boligen. Dette kan ske som en følge af tilstoppede afløb eller regnvand. Derfor vil jeg anbefale alle, at de tjekker såvel boligen som forsikringen.”

Skybrudsskader kan også ramme lejlighedsejere

Undersøgelsen peger på, at markant færre boligejere i lejlighed end i hus/rækkehus ved, hvordan de er dækket. Over halvdelen (59 pct.) af lejlighedsejerne svarer, at de ikke ved, hvordan forsikringen dækker i tilfælde af vejrrelaterede skader. Det samme gør sig kun gældende for lidt mere end en tredjedel af hus- og rækkehusejerne (hhv. 34 og 36 pct.).

Vejrskader rammer dog ikke kun husejere. Bor man i lejlighed i etagebyggeri og bruger kælderen til opbevaring, er der også en del at være opmærksom på. Det er nemlig ikke alt, der egner sig til at blive opbevaret i kælderen, hvilket især mange københavnere har erfaret i forbindelse med de seneste års voldsomme skybrud i hovedstaden.

”Man bør overveje nøje, hvad man opbevarer i sin kælder, da fotos, arvestykker og bøger desværre ofte ikke står til at redde eller generstatte efter et skybrud. Som udgangspunkt anbefaler Codan, at man hæver genstande minimum 30 cm fra jorden samt opmagasinerer ting i plastikbokse for at undgå, at indbo bliver vandskadet,” siger Henrik Bundgaard.

Sådan dækker hus- og indboforsikringer typisk ved oversvømmelser og vandskader

• Typiske husforsikringer dækker vandskader efter voldsomt skybrud, hvor vandmængden er så kraftig, at det stiger op gennem afløb eller oversvømmer boligen (så længe afløbene er vedligeholdt og ikke tilstoppede).
  • Der er tale om skybrud, når der falder mindst 15 mm regn i løbet af højst 30 minutter eller mindst 30 mm regn pr. døgn. Beskadigede ejendele vil i sådanne tilfælde typisk være dækket af din indboforsikring.
  • De fleste husforsikringer og indboforsikringer dækker ikke vandskader som følge af indsivende vand fra revner eller utætheder i boligen, opstigende grundvand eller kloakvand fra afløb, der er tilstoppede, underdimensionerede eller ikke vedligeholdt. I Codan kan man med både husforsikringen og indboforsikringen tilkøbe dækning for vandskader.
  • Forsikringen dækker ikke oversvømmelser fra hav, fjord, sø eller vandløb, medmindre det er en direkte følge af skybrud.
  • Den specifikke dækning kan du finde i din forsikringspolice eller ved at ringe til dit forsikringsselskab.

Gode råd om skybrud

Codan har samlet en række råd på hjemmesiden, hvor handyman Erik Peitersen fx hjælper dig med at indrette dit kælderrum, så du kan undgå de værste vandskader. Du kan også tilmelde dig Codans gratis sms-service, som varsler om ekstremt vejr, hvor du bor.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført for Codan af analyseinstituttet Epinion. Der er i alt gennemført 1.231 interviews med repræsentativt udvalgte danske boligejere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel i januar 2019. Codans årlige vejr-undersøgelse har fokus på danskernes forhold til klima, vildt vejr og skadeforebyggelse og bliver offentliggjort i starten af hvert nyt år.

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.