Nu starter de høje brag og lysglimt: Hver anden dansker vil have strammet reglerne for fyrværkeri

Fra i dag er det igen tilladt at skyde fyrværkeri af for at fejre nytåret, men hvis det stod til mere end hver anden dansker, skulle perioden, det er tilladt, strammes yderligere. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Nytåret står for døren, og traditionen tro er det ensbetydende med høje brag og lysglimt, når danskerne byder det nye år velkommen med fyrværkeri. Og selvom det for mange er et af årets højdepunkter, så er det for andre blandt de mest stressende og generende dage på året.

For otte år siden blev der indført nye regler på området, så det kun var tilladt at affyre fyrværkeri i perioden fra den 27. december til den 1. januar, men selvom det har været med til at begrænse generne fra fyrværkeri væsentligt, så mener mere end halvdelen af danskerne stadig, at reglerne bør strammes yderligere.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Her svarer hele 51 %, at det ikke burde være lovligt at affyre fyrværkeri andre dage end nytårsaften. Tilsvarende er det kun godt 10 % af de adspurgte, der mener, at perioden skal udvides.

Antallet af danskere, der vil have begrænset fyrværkeri til nytårsaften, har været støt stigende de seneste år, og ifølge direktør for skade i Gjensidige, Henrik Sagild, er der flere faktorer, der spiller ind.

“Hvor der tidligere primært blev givet beskyttelse af kæledyr som årsag, så er den gruppe faktisk i dag blevet overhalet af dem, der peger på miljø og klima som årsag til, der skal ske stramninger på området. Selvom det måske er lidt opsigtsvækkende, så siger det også meget om den tid, vi lever i, hvor natur og miljø har fået et langt større fokus,” siger han.

Til trods for, at fyrværkeri kan vække stærke følelser hos både tilhængere og modstandere, så opfordrer han til, at alle bruger deres sunde fornuft, når det nye år skal fejres. Ikke kun for at afværge personskader, men også skader på bygninger, biler og kæledyr.

“Vær fornuftig og opmærksom både på dig selv og dine omgivelser. Hvis du selv skal sende raketter til vejrs, så brug beskyttelsesbriller og følg sikkerhedsreglerne, og har man drukket, bør man bare nyde fyrværkeriet på afstand,” siger Henrik Sagild.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.711 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i november og december 2022.

Hvilke af følgende udsagn er du enig i?

Det bør være ulovligt at fyre fyrværkeri af andre dage end nytårsaften

Det bør være lovligt at fyre af mere end fra d. 27. december til 1. januar

Politiet bør have større fokus på at bekæmpe ulovligt fyrværkeri

Affyring af fyrværkeri i december (ikke nytårsaften) er forstyrrende

Der bør være mere kontrol med salg af fyrværkeri

Fyrværkeri bør være totalt ulovligt

Det bør være ulovligt at fyre fyrværkeri af, hvis man har drukket alkohol

Jeg har tidligere købt ulovligt fyrværkeri

Jeg kunne godt finde på at købe ulovligt fyrværkeri i år

Fyrværkeri bør begrænses af hensyn til kæledyr

Fyrværkeri er højdepunktet nytårsaften

Det bør være ulovligt at børn under 16 år fyrer fyrværkeri af

Brugen af fyrværkeri bør begrænses af klima- og miljømæssige årsager

Ingen af ovenstående

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.