Nu står pylonfoden på bunden af Storstrømmen
Det blev en lang arbejdsdag på vandet for mandskabet på operationen med at sænke pylonfundamentet i Storstrømmen. Fra formiddag til sen eftermiddag handlede det om først at sænke prammen, som pylonfundamentet stod på. Derefter trak de med slæbebåde fundamentet hen til den position, hvor det skulle sænkes ned på havbunden.
Fra klokken 18.00 begyndte så selve sænkningen, og omkring midnat stod pylonfoden på havbunden.
På forhånd var mandskabet parat til, at måtte bruge flere forsøg til at ramme præcist, men projektchef Niels Gottlieb fortæller, at første forsøg på at placere fundamentet er gået over al forventning.
”Det ser ud som om, pylonfoden er placeret indenfor de fem centimeters nøjagtighed, vi kræver. Nu skal vi bruge lidt tid på at foretage kontrolmålinger. Når det er bekræftet, kan vi gå i gang med at fylde fundamentet op med sand, så det står fuldstændig solidt på havbunden,” siger Niels Gottlieb.
Næste skridt i arbejdet med pylonen bliver, at entreprenøren skal bygge en arbejdsplatform op oven på pylonfoden. Platformen skal bruges til at bygge den 100 meter høje pylon op i højden.
”De kommende måneder kommer til at gå med at bygge arbejdsplatformen. Blandt andet skal der etableres kraner på platformen til at løfte elementerne til pylonen op. De enkelte elementer skal så støbes sammen på stedet,” siger Niels Gottlieb.
Fakta om pylonen
Højde - cirka 100 meter over havoverfladen
Vægt - cirka 32.000 ton
Funktion – skal understøtte de kabler (stag), brofagene er ophængt i.
Hvorfor kun en pylon? - Fordi det er en skråstagsbro – hvis det havde været en hængebro skulle der være mindst 2 tårne.
Kontakter
Projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet, tlf: 7244 3623, mail: ng@vd.dk
Kommunikationskonsulent Brian Christensen, Vejdirektoratet, tlf: 7244 3755, mail: bch@vd.dk
Billeder
Information om Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Nye ladeoperatører er fundet til ladeparker ved Lillebælt22.3.2024 12:15:33 CET | Pressemeddelelse
E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII har vundet Vejdirektoratets udbud og skal fremover drive ladestanderne på rasteplads Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej.
Motorcyklister: Pas på huller i vejen21.3.2024 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Motorcykelsæsonen er begyndt, hvilket betyder, at motorcyklister igen kan køre på vejene. Den hårde vinter har dog efterladt en del slaghuller, og det skal man som motorcyklist være ekstra opmærksom på, når man skal ud at køre.
Påsken kan give tæt ferietrafik20.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Trafikken kan drille en smule i påskeferien. Det gælder især de kommende dage, hvor mange benytter helligdagene til at tage på ferie, i sommerhus eller til familiesammenkomst.
Den gamle Lillebæltsbro får nyt fortov i løbet af 2024 og 202515.3.2024 09:25:27 CET | Nyhed
Vejdirektoratet skal i gang med en større omgang vedligehold af den gamle Lillebæltsbro. Det er broens fortove, der står for tur i denne omgang, Renoveringsarbejdet går i gang i april og pågår til udgangen af oktober 2024, og i samme periode i 2025.
Renovering af Oddesundbroen i Nordjylland går i gang efter påske15.3.2024 09:08:34 CET | Nyhed
Vejdirektoratet skal i gang med en større omgang vedligehold af Oddesundbroen i Thy. Det er broens fortove, der står for tur i denne omgang. Renoveringsarbejdet går i gang i starten af april og pågår til udgangen af oktober 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum