Nu står pylonfoden på bunden af Storstrømmen

Det blev en lang arbejdsdag på vandet for mandskabet på operationen med at sænke pylonfundamentet i Storstrømmen. Fra formiddag til sen eftermiddag handlede det om først at sænke prammen, som pylonfundamentet stod på. Derefter trak de med slæbebåde fundamentet hen til den position, hvor det skulle sænkes ned på havbunden.
Fra klokken 18.00 begyndte så selve sænkningen, og omkring midnat stod pylonfoden på havbunden.
På forhånd var mandskabet parat til, at måtte bruge flere forsøg til at ramme præcist, men projektchef Niels Gottlieb fortæller, at første forsøg på at placere fundamentet er gået over al forventning.
”Det ser ud som om, pylonfoden er placeret indenfor de fem centimeters nøjagtighed, vi kræver. Nu skal vi bruge lidt tid på at foretage kontrolmålinger. Når det er bekræftet, kan vi gå i gang med at fylde fundamentet op med sand, så det står fuldstændig solidt på havbunden,” siger Niels Gottlieb.
Næste skridt i arbejdet med pylonen bliver, at entreprenøren skal bygge en arbejdsplatform op oven på pylonfoden. Platformen skal bruges til at bygge den 100 meter høje pylon op i højden.
”De kommende måneder kommer til at gå med at bygge arbejdsplatformen. Blandt andet skal der etableres kraner på platformen til at løfte elementerne til pylonen op. De enkelte elementer skal så støbes sammen på stedet,” siger Niels Gottlieb.
Fakta om pylonen
Højde - cirka 100 meter over havoverfladen
Vægt - cirka 32.000 ton
Funktion – skal understøtte de kabler (stag), brofagene er ophængt i.
Hvorfor kun en pylon? - Fordi det er en skråstagsbro – hvis det havde været en hængebro skulle der være mindst 2 tårne.
Kontakter
Projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet, tlf: 7244 3623, mail: ng@vd.dk
Kommunikationskonsulent Brian Christensen, Vejdirektoratet, tlf: 7244 3755, mail: bch@vd.dk
Billeder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Byggeriet af motorvej i Nordsjælland rykker tættere på27.6.2025 12:29:24 CEST | Pressemeddelelse
I midten af juli ruller Vejdirektoratets entreprenør deres gravemaskiner ud på den sydlige del af Hillerødmotorvejens forlængelse. Dermed er udbygningen til en ny motorvej for alvor i gang.
Motorvejsramperne i Motorvejskryds Aarhus V spærres i forskellige perioder sommeren over27.6.2025 11:39:24 CEST | Pressemeddelelse
Der skal lægges nyt asfalt i hele firkløverkrydset hvor Herningmotorvejen og E45 Østjyske Motorvej skærer hinanden, og det betyder perioder, hvor dele af motorvejskrydset er spærret hen over sommeren.
Cykelløb og ferietrafik giver trængsel i store dele af Aalborg og Nordjylland26.6.2025 12:38:34 CEST | Pressemeddelelse
Det kommer til at påvirke trafikken, når der afvikles DM i landevejscykling fredag den 27. juni og søndag den 29. juni samtidig med første store ferieweekend.
Spærring af til- og frakørsel ved Ejby <56> fra 29. juni til 5. juli26.6.2025 09:32:21 CEST | Pressemeddelelse
Fra- og tilkørsel i retning mod vest ved Ejby <56> på E20 Fynske Motorvej og krydsning af motorvejen via Nørregade spærres fra søndag den 29. juni til lørdag d. 5. juli.
Brobyggeri i børnehøjde på Storstrømsbroen26.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Storstrømsbroen er spændende for både børn og voksne. I projektets skoletjeneste har skolebørn haft brobyggeri på skemaet siden 2020, og mere end 2300 skoleelever fra 125 skoleklasser har til dato bygget bro og gennemført et undervisningsforløb om Storstrømsbroen på byggepladsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum