Nu skal SAS kæmpe sammen med deres ansatte

Kvartalsregnskabet fra SAS understreger behovet for, at SAS begynder at kæmpe sammen med deres ansatte – i stedet for at kæmpe imod dem.

”SAS er en vigtig virksomhed for Danmark og Skandinavien. Et stærkt luftfartsselskab i Danmark sikrer, at Københavns Lufthavn kan fastholde mange og store internationale ruter, som forbinder Danmark med resten af verden. Det er vigtigt for det danske erhvervsliv, turismen, og det giver mange arbejdspladser. Derfor gør det ondt at se den fatale kurs, som SAS har slået ind på”, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forbundssekretær og ansvarlig for forhandling i Dansk Metal.

SAS har lavet virksomhedskonstruktioner, som efter Dansk Metals opfattelse strider mod den danske arbejdsmarkedsmodel. Den sag er indbragt for Arbejdsretten.

”SAS har udnyttet corona-pandemien til helt urimeligt at forringe vilkårene for deres ansatte. I stedet for at kæmpe mod deres egne ansatte, bør SAS kæmpe sammen med dem. Det er den eneste måde, virksomheden kan komme gennem krisen. De ansatte har historisk vist stor velvillighed til at hjælpe selskabet gennem kriser. Nu må SAS indgå i en konstruktiv dialog om fremtidens strategi sammen med de ansatte”, siger Keld Bækkelund Hansen.

Han frygter, at hvis SAS kan oprette datterselskaber og bemandingsselskaber og på den måde omgå overenskomster og aftaler med deres ansatte, så kan det også ske andre steder på det danske arbejdsmarked.

Dansk Metal organiserer flymekanikerne, kabinepersonalet og piloterne i afdelingen Metal Luftfart.

SAS’s nuværende overenskomst med piloterne skal fornyes den 1. april 2022. Piloterne er omfattet af Dansk Metals konfliktunderstøttelse.

Fakta om den aktuelle konflikt mellem SAS og deres ansatte

• For at undgå afskedigelser gik 573 kabineansatte med til at gå på orlov i op til 24 måneder i sommeren 2020. Det sparede SAS for at betale løn i opsigelsesperioden (op til seks måneder) på et tidspunkt, hvor SAS havde store økonomiske vanskeligheder, og hvor flyene stod stille. Det gav SAS en besparelse på det tidspunkt på op i mod 100 mio.kr. Aftalen var, at medarbejderne skulle tilbage, når flyene igen kom på vingerne, og SAS måtte ikke rekruttere andet kabinepersonale, før dem på orlov var blevet kaldt tilbage.
  • Ca. 550 piloter blev afskediget af SAS under corona-pandemien. Piloterne har ifølge deres overenskomst med SAS krav på at blive ansat igen under de samme betingelser, inden man ansætter nye piloter i SAS.
  • Alle faggrupper har tilbudt midlertidige besparelser under pandemien, som SAS har afvist.
  • SAS har i stedet oprettet to nye bemandingsselskaber, hvor de ansatte skal flyve for det irske selskab SAS Connect og et nyoprettet selskab, SAS Link. De rekrutterer på forringede løn- og arbejdsvilkår, og det er en omgåelse af de eksisterende aftaler og overenskomster med de ansatte.
  • Uanset medarbejderens anciennitet i SAS, så starter de forfra på starttrin i Link og Connect - SAS argumenterer med, at der er tale om en anden virksomhed. Det betyder f.eks., at en kabineansat, der arbejder i SAS på sluttrin til ca. 36.000 kr. om måneden, vil skulle starte forfra på den nye overenskomst til en startløn på ca. 23.000 kr. (det er inkl. alt for at stå til rådighed 365 dage om året, 24 timer i døgnet).
  • Som udgangspunkt er arbejdet det samme som før – f.eks. arbejder kabinepersonalet i den samme uniform og i de samme fly som før (SAS-fly).
  • Det er også et krav fra SAS, at medarbejderne selv skal opsige deres job i moderselskabet, hvis de skal arbejde i et af bemandingsselskaberne. På den måde undgår SAS at skulle betale løn i opsigelsesperioden (op til seks måneder).
  • Piloterne har siden midt i november været i forhandlinger med SAS-ledelsen om i fællesskab at finde en fredelig løsning på udfordringerne. Piloterne har tilbudt SAS en pakke med effektivitetsforbedringer/besparelser på ca. 25 procent. Det svarer til en besparelse på 450 mio. SEK. årligt – det vil være stigende ved øget flyveaktivitet. Modkravet er et opgør med de underbydende overenskomster. Det har SAS afvist.