Nu skal hjelmen på, når du kører på motoriseret løbehjul
Der er syv gange så stor risiko for at blive involveret i en ulykke i trafikken, hvis du kører på motoriseret løbehjul sammenlignet med cykler. Det fik transportminister Benny Engelbrecht til i januar i år at indføre et krav om, at man skal bære hjelm, når man kører på motoriseret løbehjul.
- De elektriske løbehjul er langt farligere end cykler, og derfor indførte jeg i januar i år et krav om, at man skal brug hjelm. De nye regler træder nu i kraft, og jeg er overbevist om, at det vil betyde færre hovedskader, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Kravet træder i kraft den 1. januar 2022 og gælder uanset, om der er tale om eget løbehjul eller et udlejningsløbehjul.
Det er altid den enkelte brugers ansvar at sørge for at bruge hjelm, og politiet kan give bøde ved overtrædelse. Det nye krav gælder ikke kun motoriserede løbehjul, men også motoriserede skateboards og selvbalancerede køretøjer. Det er fortsat et krav, at køretøjerne højest må kunne køre 20 km i timen, at man ikke må køre spirituspåvirket, og at føreren skal være 15 år, hvis man skal køre alene, det vil sige uden en voksen ledsager.
Nøgleord
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum