Nu skal fiskeindustrien top-automatiseres med nyt dansk-norsk partnerskab

Norske produsenter av laks har høstet gevinster når det gjelder effektivitet, fleksibilitet og arbeidsmiljø gjennom samarbeid med BILA.

Når konkurrencen er global og benhård, og marginerne er små, så gælder det om at optimere endnu mere og på en klogere måde end konkurrenterne. I Norges næststørste industri, fiskeindustrien, er det vidt forskelligt, hvor effektivt produktionen foregår - både på skibene og i bearbejdningsfabrikkerne. Især hos branchens mange SMV’er er omfanget af manuelt arbejde stort. Dette billede vil BILA A/S og Melbu Systems sammen ændre på.

Melbu kender fiskeribranchen indgående som mangeårig leverandør af mekanik, maskiner og service. Med sin stærke tilstedeværelse i hele Norge, kan Melbu Systems være der for kunderne og sikre en høj oppetid og en kosteffektiv produktion. BILA A/S har 30 års erfaring med automatisering af fødevareproduktion i hele Nordeuropa, herunder også Norge. Tilsammen tilbyder makkerparret en stærk kombination af en dyb brancheindsigt i fiskeproduktion og en meget bred palet af både automationsteknologier og produktionsudstyr. Det sikrer fiskeproducenterne adgang til at få toptunet deres produktion.

Vi i Melbu Systems AS er meget glade for at have indgået et samarbejde med BILA A/S, det gør os til en endnu mere komplet leverandør, og vi ser frem til mange spændende projekter sammen, siger Einar Roger Pettersen, CEO i Melbu Systems.

Mens Danmark og Sverige er henholdsvis verdens sjette og femte mest automatiserede land, så ligger Norge på plads 40+ på verdenslisten med en forsigtig vækst, dog fortsat under det globale gennemsnit for robotudbredelse, ifølge International Federation of Robotics.

Fiskeindustriens beslutningstagere kan møde det nye makkerpar, når Nordens største fiskerimesse udfolder sig. Nøglepersonerne fra Melbus’ CEO Einar Roger Pettersen og BILAs Sales Manager Norway, Morten Pedesen står på stand E-402 på Aqua Nor, som finder sted fra 24. til 27. august i Trondheim Spektrum. De glæder sig til at få en god dialog med messens besøgende om automatisering i fiskeindustrien.

Det er ikke svært at få øje på potentialet for at optimere i fiskeproduktionen. Filetteringslinjer kan eksempelvis automatiseres med maskiner og robotter og dermed adressere problemet med at skaffe tilstrækkeligt med arbejdskraft til de tyndt befolkede egne i Nordnorge. Norges lukkede grænser under corona-epidemien har kun gjort dette problem endnu mere udtalt og givet udfordringer med Norges næststørste eksportvare: Laksen, siger Morten Pedersen, Sales Manager Norway. Det er 20 år siden, automationshuset BILA A/S med hovedkontor i Danmark, leverede sin første robot til den norske lakseindustri, og Morten Pedersen ser frem til en god dialog med fiskeproducenterne på Aqua Nor.

Om Melbu Systems
Melbu Systems AS er leverandør af smarte løsninger, der øger kundens rentabilitet og er kendt for god service, kvalitet og pålidelighed. Melbu Systems AS er en førende leverandør af udstyr til forarbejdning af rustfrit stål til fødevareindustrien, især mod fiskeopdræt, fiskeindustri og fiskerfartøjer. Derudover leveres byggematerialer i rustfrit stål. Deres produkter sælges over hele verden. Bag succesen ligger over 40 års erfaring inden for produktudvikling, produktion og salg, hvilket betyder, at Melbu Systems i dag er en stor leverandør af udstyr og tjenester til fødevareindustrien.

Om BILA A/S

Kontakt:
Einar Roger Pettersen, CEO
Melbu Systems AS
Tlf 90021883
einar@melbusystems.no
www.melbusystems.no

Morten Pedersen
Sales Manager Norway, BILA Logistics
+47 90614478 | +45 5239 1219 | mope@bila-no.com
www.BILA.dk

Louise S. Christensen
Marketing Coordinator, BILA Logistics
+45 4279 0028, losc@bila.dk

Malene Grouleff, Robotics Influencer, +45 28915809, malene@grouleff.it

Sammen kan Melbu Systems og BILA A/S hjælpe fiskeindustrien med at producere mere effektivt og rentabelt.
Melbu leverer blandt andet udstyr til Camaro Fiskeriselskap og Larsnes Mek ombord i SK-3151 “Nord-Fugløy”.
Den norske industrien velger i stor grad robot- og automatiseringsløsninger fra Danmark når produksjon og logistikk skal optimaliseres.
Skandinavias største automatiseringshus, BILA, har en filial i Norge, ledet av norsk automatiseringsekspert. Morten Pedersen kjenner til utfordringene industrien står overfor i hverdagen, da han har jobbet i næringsmiddelindustrien i mer enn 30 år.

Om Melbu Systems

Melbu Systems AS er leverandør af smarte løsninger, der øger kundens rentabilitet og er kendt for god service, kvalitet og pålidelighed. Melbu Systems AS er en førende leverandør af udstyr til forarbejdning af rustfrit stål til fødevareindustrien, især mod fiskeopdræt, fiskeindustri og fiskerfartøjer. Derudover leveres byggematerialer i rustfrit stål.Deres produkter sælges over hele verden. Bag succesen ligger over 40 års erfaring inden for produktudvikling, produktion og salg, hvilket betyder, at Melbu Systems i dag er en stor leverandør af udstyr og tjenester til fødevareindustrien.

Om BILA A/S