Nu skal der passes godt på den nye ridehal

De sidste syv år har Harridslev Rideklub (HARK) sparet op til en ny ridehal. Klubben har tjent penge gennem loppemarkeder, lodseddelsalg, ponytrækning og stævneaktivitet. Nu kan den høste frugten af de mange års opsparing. Den nye hal står klar, nye stævnemuligheder banker på døren, og medlemmerne strømmer til.
Kunderådgiver i Sparekassen Kronjylland, Mette Lindgaard Kristensen ses her sammen med to af rytterne fra HARK ved siden af klubbens nye baneplanner.

− Vi står med armene helt oppe over hovedet. Sammen har klubbens medlemmer formået at spare 600.000 kroner op. De penge har været med til at gøre en kæmpe forskel, jubler Karin Bunde Sørensen fra klubbens sponsorudvalg.

Hun fortæller, at den nye hal har hevet medlemstallet op med hele 25 procent. Derudover gør den, at klubben nu kan afholde stævner hele året rundt.

− Det har længe været et stort ønske, at vi fik udvidet vores halfaciliteter. Det har både været et ønske fra egne medlemmer, som savnede ledige ridetider i hallen og fra nye medlemmer, som gerne ville være en del af klubben, men som vi ikke havde kapacitet til at tage imod. Derudover har vi ikke tidligere kunnet afholde stævner i vintersæsonen, fortæller hun.

Første indendørs distriktsstævne

Nu, hvor både hal og ridebund er en realitet, har et nyt behov vist sig:

− Vi vil jo gerne passe godt på hallens nye lækre fiber-ridehusbund, og samtidig har tilgangen af medlemmer øget presset på den. Vi har derfor manglet en ny baneplanner til at vedligeholde bundene med, men også her er vi blevet mødt af opbakning. Helt konkret har Sparekassen Kronjyllands gavefond støttet indkøbet af den med 10.000 kroner, og et korps af frivillige har straks meldt sig til at stå for planeringen 1-2 gange om ugen, fortæller Karin.

− I en tid, hvor mange foreninger møder udfordringer, er HARK et forbillede, som vi i Sparekassen Kronjylland gerne vil være med til at bakke op om. Vi synes samtidig, at det er vigtigt at sætte fokus på, hvordan fællesskaber kan gøre en forskel. Måske er der noget her, som kan inspirere andre foreninger eller klubber, fortæller kunderådgiver Mette Lindgaard Kristensen.

− Og så vil vi jo helt konkret også gerne være med til at sikre holdbarheden på den nye ridehusbund og alt det gode, der lige nu sker i HARK, supplerer Mette.

Med de nye faciliteter ser HARK frem til en travl vintersæson. Både hvad angår indendørs stævneaktiviteter i både dressur og springning og nye holdtider, så børnefamilierne nu også kan vælge tider fredag eftermiddag. På stævnefronten går det allerede løs 23.-24. september, når der er finalestævne i Land & Fritid Cup. Sidst i oktober følger klubben op med et stort indvielsesstævne til ære for den nye hal. Det bliver stort, for her vil klubben slå de nye haldøre op til det første indendørs distriktsstævne i klubben nogensinde.

Den nye 20 x 60 meter ridehal er udover klubbens egen opsparing kommet i stand via midler fra breddeaktivitetspuljen fra Kultur og Fritid i Randers Kommune, ELRO-fonden og Vindmøllerådet.

For yderligere information, kontakt kunderådgiver Mette Lindgaard Kristensen på mkr@sparkron.dk eller 87 11 02 22.