Nu ruller EWII fibernet ud i Vejle og Vejen

Alle i Trekantområdet skal have gratis og tilgængeligt fibernet. Det er ambitionen hos energikoncernen EWII, der i 2019 besluttede at bruge en milliard på projektet ”Fiber i Alt til Alle” for at sikre en moderne digital infrastruktur i Trekantområdet. Nu er turen kommet til 2000 adresser i Vejle og Vejen, hvor der stadig er udækkede områder.
2000 beboere i Vejen og Vejle kan glæde sig til fibernet i husstanden. Foto: EWII

Alle i Trekantområdet skal have gratis og tilgængeligt fibernet.

”Vi skal have hele Trekantområdet med, før vi er færdige,” lyder det fra Anders Hørning, der er Operation Manager i EWII Fibernet.

For ham handler det ikke bare om fejlfri streaming, men om at skabe et effektivt og forbundet samfund, hvor alle borgere har muligheden for at kunne tilgå alle digitale nødvendigheder – som online lægebesøg eller hjemmeskolegang, forklarer han:

”Fibernet er ikke et produkt, man kan købe. Det er en del af Danmarks infrastruktur, og det er for alle – ligesom vores fælles veje og elkabler er det. Vi installerer det gratis og det kræver hverken abonnement eller andet økonomi”.

Gratis fibernet til alle – der vil have det

Nu er turen kommet til Vejle og Vejen. Og her har Anders Hørning et budskab til borgerne:

”Vi kommer ud og lægger fibernet ind gratis til alle, der vil have det. Men vi lægger det ikke uden tilladelse – så hvis man gerne vil have fiberkabler lagt ind i sin bolig, så skal man selv melde sig til,” forklarer Anders Hørning.

Det er ganske let – hvis man er borger i Trekantområdet og ønsker at få gratis fibernet, så kan man melde sig til her: Vi udruller fibernet til Trekantområdet | EWII Fibernet

Fokus på boligforeninger og foreninger

Når Trekantområdet skal være 100 procent fibernet-dækket gælder det også alle andre adresser end blot de private. Og i denne fase af udrulningen er der ekstra fokus på boligforeninger. Det er koncernens chef for Wholesale, Jesper Antoni Nicolaisen, der står for den del af projektet:

”Vi har ekstra fokus på boligforeningerne, fordi vi kan se, at der her er en lavere dækning end i andre grupper. Det falder sammen med, at behovet for en stabil, sikker og hurtig internetforbindelse er stærkt stigende og også en forudsætning for at være med i et digitaliseret samfund. En solid fiberforbindelse kan på den måde være med til at påvirke trivslen i dagligdagen, ” siger Jesper Antoni Nicolaisen.

Han fortæller, at der er stor interesse blandt boligforeningerne, og blot den sidste måned har selskabet indgået aftaler med fire forskellige boligforeninger i Trekantområdet.

” Vi er meget åbne for alle henvendelser, og glæder os over, at vi kan hjælpe en borgergruppe med at få løftet det digitale niveau endnu højere op,” siger han.

Alle får fiber

Den nuværende etape med at rulle ud til en række adresser i Vejle og Vejen løber indtil senere på året - herefter løfter koncernen sløret for de næste områder, der står for at få installeret gratis fibernet.

”Der er en vis logistik forbundet med at rulle ud til alle adresser i området, så vi tager udrulningen i etaper, og melder løbende nye områder ud,” forklarer Anders Hørning.

De borgere, der ikke har fibernet endnu, og ikke ser deres adresse på listen, skal dog ikke fortvivle:

”Der er ingen tvivl om, at vi nok skal komme rundt til alle,” siger fiber-chefen.

Operation Manager i EWII Fibernet, Anders Hørning, på 20 84 13 37 eller ahor@ewii.com

Chef for Wholesale i EWII Fibernet, Jesper Nicolaisen, på 30 30 00 28 eller nico@ewii.com