Nu må rodet i gebyrskoven høre op

Københavns Kommune har rod i beregning af gebyrer. Det er måske et hot sommeremne, som Borgerrepræsentationen heldigvis nu vil have undersøgt, men det tyder meget mere på direkte solstik, at der ikke for længst er taget hånd om mængden af gebyrer.

Dansk Byggeri Hovedstaden har gennem en årrække drøftet Københavns Kommunes gebyrpolitik både med overborgmesteren og skiftende teknik- og miljøborgmestre.

- Det har over årene undret os, at kommunen har fundet det nødvendigt at fastholde en gebyrpolitik, der rammer erhvervslivet hårdt – ikke mindst os i bygge- og anlægsbranchen, siger Mads Raaschou, formand for Dansk Byggeri Hovedstaden.

Formanden henviser til, at der målrettet branchen blandt andet opkræves gebyrer på behandling af byggesager, på at komme af med byggeaffald, for behandling af miljøtilladelser, på opstilling af containere og skurvogne og på periodevis parkering af håndværkerbiler.

Dyr kommunal renholdelse
- Vi er selvfølgelig tilfredse med, at der nu kommer ekstern revision på kommunens beregning af gebyret for byggesager. Vi er helt uforstående over for den dyre kommunale renholdelse af fortove. Det har vi sammen med andre erhvervsorganisationer gjort opmærksom på. Den burde selvfølgelig for længst have været udliciteret. Vi er en branche, der både har kvalificeret mandskab og de rigtige maskiner til den slags opgaver, så det er ikke vanskeligt at finde en markedspris, siger Mads Raaschou.

Taskforcen for bedre erhvervsvilkår i København har netop afgivet sine anbefalinger, og deri peges også på en række gebyrer og administrative begrænsninger for erhvervslivet i København.

- Vi vil i Dansk Byggeri Hovedstaden gå endnu videre og foreslå, at alle kommunalt fastsatte gebyrer for erhvervslivet som en selvfølge vurderes ved de årlige budgetforhandlinger. Ikke kun størrelsen af gebyret, men også begrundelsen for overhovedet at opkræve gebyret. Det vil betyde, at gebyrets relevans kommer til politisk drøftelse hvert år, og ikke kun bliver en forvaltningsmæssig pengemaskine, slutter Mads Raaschou.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88, mads@raaschou.as
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Hovedstaden Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40, nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk