Nu kommer Vækstfonden endnu tættere på de sydvestjyske virksomheder

Siden 2014 har Vækstfonden medfinansieret 100 sydvestjyske virksomheder for mere end 300 mio. kr. Nu vil statens finansieringsfond endnu tættere på områdets virksomheder og har ansat esbjergenseren Henrik Godtfredsen i rollen som ny erhvervskundechef.

Vejen til finansiering fra Vækstfonden skal være endnu kortere for de sydvestjyske virksomheder. Derfor er Henrik Godtfredsen tiltrådt som ny erhvervskundechef med særligt fokus på Esbjerg og omegn. Med sine 11 års erfaring fra bankverdenen har Henrik Godtfredsen et godt kendskab til virksomheder og erhvervsliv i Sydvestjylland.

”Som erhvervschef i bl.a. Sydbank i Esbjerg har jeg længe fulgt med i Vækstfondens arbejde og set, hvordan fondens låne- og kautionsprodukter ofte får den samlede finansieringsløsning på plads. Jeg ser enormt meget frem til at møde virksomheder og samarbejdspartnere og være med til at sikre, at endnu flere sydvestjyske virksomheder får adgang til den finansiering, de har behov for, som led i vækstplanerne,” fortæller Henrik Godtfredsen, der allerede har flere møder i kalenderen.

Henrik Godtfredsen er formelt set tilknyttet fondens kontor i Vojens, der pt. tæller 20 medarbejdere. Foruden sine besøg hos virksomheder og samarbejdspartnere i det sydvestjyske vil han være at finde hos Væksthus Syddanmark på Dokvej 3 i Esbjerg flere gange om måneden, hvor han låner en kontorplads.

Finansiering af erhvervsejendom og ejerskifter i fokus

Siden 2014 har Vækstfonden medfinansieret 100 sydvestjyske virksomheder for mere end 300 mio. kr. Med Henrik Godtfredsen på holdet vil fonden styrke indsatsen overfor især de etablerede virksomheder inden for industri, produktion og offshore, hvor Vækstfonden oplever et stigende behov for risikovillig kapital.

”I Vækstfonden oplever vi ofte, at det kan være svært for virksomheder at opnå den nødvendige kapital til at gennemføre et ejerskifte eller købe nye erhvervsejendomme, især uden for de større byer. Igennem de seneste måneder har vi særligt hjulpet virksomheder inden for offshore-sektoren med at få den samlede finansiering på plads, da sektoren har oplevet en del modvind i takt med olieprisernes dyk,” fortæller Henrik Holst Elstrøm, erhvervskundedirektør hos Vækstfonden i Vojens og fortsætter:

”Sammen med virksomhedens bank eller realkreditinstitut kan vi altså finansiere nogle af de typer investeringer, der ellers har svært ved at lykkes. Og vi er meget glade for nu at have Henrik Godtfredsen med på holdet med sit store lokale netværk.”

Vækstfonden finansierer små og mellemstore virksomheder samt iværksættere inden for alle brancher og kan være med til at løse de fleste finansieringsudfordringer.

Henrik Godtfredsen – baggrund
Henrik Godtfredsen har en HD i Finansiel Rådgivning fra Syddansk Universitet og har siden 2013 arbejdet i den finansielle sektor – de seneste 11 år med at løse erhvervskunders finansieringsudfordringer. Inden Henrik Godtfredsen blev ansat i Vækstfonden var han erhvervschef i Sydbank i Esbjerg. Han er født og opvokset i Esbjerg, hvor han stadig bor den dag i dag.

Henrik Holst Elstrøm, erhvervskundedirektør i Vækstfonden, 23 25 10 93 / hhe@vf.dk

Henrik Godtfredsen, erhverskundechef i Vækstfonden, 81 77 78 79 / hgo@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2017 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Fordobling af kapital i business angel matching fonden European Angel Fund Denmark (EAF DK): 800 mio. kr. til investering i danske virksomheder3.10.2018 10:37pressemeddelelse

Investor Torben Frigaard Rasmussen har som en af fire engle indgået samarbejdsaftale med business angel matching fonden, som Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond står bag. Nu fordobler Vækstfonden sit engagement i fonden, og dermed kan danske startup- og vækstvirksomheder se frem til samlet 800 mio. kr. i investeringer via samarbejdet.

Robotinvestorer etablerer nyt globalt kraftcenter i Odense11.6.2018 08:06pressemeddelelse

Robotinvestorerne Enrico Krog Iversen og Vækstfonden samler nu tre af verdens fremadstormende robotvirksomheder til én ny kraftfuld, danskejet virksomhed. OnRobot bliver navnet på den ambitiøse satsning, som med hovedsæde i Odense vil bidrage til yderligere at styrke Danmarks førerposition i det hurtigt voksende globale marked for robotudstyr. Med en betydelig kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr. forventes OnRobot at blive frontløber inden for udvikling af robotapplikationer.