Nu klippes snoren til Netto ved Bygholm Bakker

Det var med en vis portion spænding, at byggeriet ved Bygholm Bakker gik i gang i forsommeren, for den nye butik var – og er – den allerførste grønne dagligvarebygning i Danmark.
Opført i genanvendelige materialer, konstrueret i træ og beklædt med en imponerende facade er butikken et nytænkende, mere bæredygtigt byggeri med respekt for både natur, miljø og lokalsamfund.
- Jeg håber, at de lokale i Horsens synes om vores nye, Grønne Netto. Vi er stolte af resultatet, for vi er bevidste om det særlige ansvar, vi har over for både klimaet og samfundet omkring os, og vi tror på, at den her måde at opføre butikker på kommer begge dele til gode, siger Michael Løve, direktør i Netto.
Butikken er opført efter Nettos nye butikskoncept, som så dagens lys i 2018. Foreløbig har knap 200 butikker fået et gennemgribende løft af både indretning, look-and-feel, og med et øget fokus på sunde alternativer er de indvendige rammer på plads. Med et færdigt byggeri, hvor størstedelen af materialerne let kan fjernes og genanvendes, starter Netto nu en ny rejse med en ambition om en mere bæredygtig forretning.
Covid-19 præger åbningsdagen
I Netto tilskriver traditionen, at butiksåbninger altid markeres med en stor fest og lidt ekstra kunder i butikken. Men i lyset af det øgede smittetryk bliver anderledes åbningsdag end normalt.
Butikschef, Bo Hovedskov Nielsen, glæder sig alligevel til at vise Den Grønne Netto frem på trods af, at åbningen ikke bliver helt som håbet.
- Selvom omstændighederne ikke tillader en stor åbningsdag, så har vi knoklet for, at butikken står knivskarpt. Vi glæder os i hvert fald til at vise den frem, og ligesom i alle andre Netto’er sørger vi for, at sikkerheden er i top, når vi åbner. Der er styr på alle retningslinjer, siger Bo Hovedskov Nielsen.
Bygget til DGNB Guld-certificering – store energigevinster ved ny bygningskonstruktion
Facaden på de nye Netto-butikker bliver opført i let adskillelige trækonstruktioner, der er skabt til genbrug. Taget består af dansk produceret limtræ – et helt bevidst materialevalg, som har minimeret miljøpåvirkningen under fremstilling. Og de store vinduespartier, der pryder indgangspartiet, trækker dagslyset langt ind i butikken.
Udstyret med solceller på taget og et særligt energianlæg er butikken delvist selvforsynende med energi. Det gør butikken i stand til at bruge så lidt energi som muligt, og den energi, den trods alt bruger, er grøn strøm, som primært kommer fra vedvarende energiproduktion – blandt andet strøm fra Nettos egne solceller, som gemmes i et stort batteri.
Det er blot nogle af de elementer, der har sikret butikken en DGNB Guld-certificering. Det er den mest anerkendte miljø- og klima certificering, som findes, og kravene er meget høje for at opnå guld-niveauet.
– Vi vil give vores kunder den bedste indløbsoplevelse, og vi glæder os over, at det nu kan lade sig gøre i en butik, der i høj grad gør en forskel for klimaet. Vi har brugt mange ressourcer på at udtænke denne butik, og forhåbentlig kan det inspirere til, hvordan nye dagligvarebutikker kan designes mere klimavenligt i Danmark, siger Michael Løve.
Vigtige partnere
Udviklingsselskabet Innovator er en mangeårig samarbejdspartner for Netto og har stået for opførelsen af Den Grønne Netto.
- Vi er stolte over at være en del af en grøn, innovativ nyskabelse af, hvordan en miljørigtig og bæredygtig dagligvarebutik kan se ud. Vores tekniske folk har sammen med Nettos byggeafdeling lagt utallige timer i at finde de rigtige løsninger, der kombinerer miljømæssige, sociale og økonomiske hensyn, så rammerne for en DGNB Guld certificeret butik nu kan se dagens lys, udtaler Morten Lykke, administrerende direktør hos Innovater.
Det er C.F. Møller Architects, der har slået stregerne til byggeriet i Bygholm Bakker. Arkitektvirksomheden hører til blandt Skandinaviens førende med projekter i hele norden og er funderet i innovation og nordiske værdier.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
FAKTA
- Butikken bliver DGNB Guld-certificeret
- Størstedelen er konstrueret i træ i stedet for beton for at minimere klimapåvirkningen
- Bygningens elementer og mekaniske samlinger gør dem let at genanvende
- Sedum-taget bidrager til varmelagring og nedkøling i butikken
- Solceller og nyt energianlæg gør butikken delvist selvforsynende
- Store vinduespartier sikrer dagslys i butikken
- Forbedret luftkvalitet og et sundt indeklima
- Mulighed for opladning af el-biler
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Her åbner Salling Groups beredskabsbutikker26.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en grundig gennemgang af Danmarkskortet er alle 51 lokationer for Salling Groups beredskabsbutikker nu identificeret.
Salling åbner juleunivers på toppen af Aarhus11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Julen i Salling bliver ekstraordinær i år, når Sallings Roofgarden i Aarhus forvandles til juleeventyr.
Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp fejrer 20 års partnerskab4.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I to årtier har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.
føtex er ny hovedpartner for DBU Fodboldskole: Vil gøre en forskel for børn og unge over hele landet1.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et nyt og landsdækkende samarbejde mellem DBU og føtex ser dagens lys: Fra 2026 vil føtex stå i spidsen som partner for DBU Fodboldskole, der hver sommer samler tusindvis af børn og unge til sjove og lærerige fodboldoplevelser.
10.000 danskere har fået målt blodtrykket under indkøbsturen – og hvert tiende er for højt29.10.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Samarbejdet mellem Hjernesagen og Salling Group har gjort det muligt for tusindvis af danskere at opdage forhøjet blodtryk i tide og tage vigtige skridt mod at forebygge stroke – ofte uden at kende til risikoen på forhånd. Indsatsen er med til at bringe forebyggelse og blodtryksmåling helt tæt på danskernes hverdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

