Nu kan turisterne også betale kontaktløst i Danmark

Nets og JCB åbner nu op for, at brugere af JCB-betalingskortet kan betale kontaktløst med både selve kortet og via JCB på mobilen i danske butikker. Kortet er internationalt, og bruges især af turister.

Forretninger, der tager mod betalingskortet JCB, vil nu fremover også kunne modtage betalingerne kontaktløst, som det allerede kendes fra både det fysiske Dankort og Dankort på mobilen.

Det sker, når Nets nu gør den standard, der er er udviklet til brug for mobilbetalinger med Dankort, tilgængelig for brugere af JCBs betalingskort og app. Det er oprindelig netop JCB der har udviklet standarden, som bruges til mobilbetalinger med Dankort app.

”Vi baserer betalinger med Dankort på mobilen på samme protokol, som er udviklet af JCB. Derfor har der ikke været så lang vej til at give brugere af JCB-kort mulighed for betaling med både kort og mobil, når de er på besøg i Danmark”, siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets med ansvar for Dankort.

Nemmere at tage imod betaling fra turister

Aftalen betyder, at butikker, der i forvejen tager imod betalinger med JCB-betalingskort, nu også vil kunne modtage kontaktløse betalinger fra JCB-brugerne. Det gælder også mobilbetalinger fra brugerne, efterhånden som terminalerne opdateres.

JCBs J/Speedy-teknologi benytter, ligesom det kontaktløse Dankort, en NFC-chip til at forbinde med betalingsterminalen, og det er derfor en forudsætning, at terminalen i øvrigt kan modtage kontaktløse betalinger via NFC.

JCB er medlem af den internationale kortstandardiseringsorganisation EMVco. Selskabet er japansk, og startede oprindeligt som et lokalt betalingssystem, men er nu blevet globalt med udstedelse af kort i en række lande. I Danmark anvendes kortet dog primært af turister.

Kontakt: Pressechef hos Nets, Søren Winge +45 29 48 26 46​

Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse

BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.