Nu kan man også gå på genbrugsjagt om aftenen i Blå Kors' nye genbrugsbutik i Odense

Der er stor interesse for at købe genbrugstøj og ting til hjemmet i Blå Kors' nye genbrugsbutik på Thriges Plads i Odense. Som en ekstra service til kunderne har en gruppe unge frivillige valgt at holde butikken åben hver tirsdag aften, så endnu flere har mulighed for at shoppe genbrug.
Dicte Tengs (t.v.) og Rosa Schmidt Dahl (t.h.) er frivillige i Blå Kors-genbrugsbutikken i Odense C, hvor de nu holder aftenåbent én gang om ugen.

Hver dag fylder de frivillige reolerne op med porcelæn, glas og andet pynt i regnbuens farver, og stativerne bugner af genbrugstøj, som bliver indleveret i butikken.

Siden Blå Kors slog dørene op til sin nye genbrugsbutik på Thriges Plads i Odense i slutningen af september, har interessen og opbakningen fra både kunder og frivillige været overvældende:

”Butikken har fået en flyvende start. Der var masser af glade og forventningsfulde kunder på åbningsdagen, og kunderne er blevet ved med at strømme til siden da. Vores kunder elsker genbrug, så meget, at vi har brug for endnu flere donationer. Man kan køre lige til butikken med sin trailer og læsse af ved vores vareindlevering. Og så kan man selvfølgelig altid bruge vores tøjcontainere, som står ved butikken," siger Kirsten Marie Kragh, som er funktions- og områdeleder i Blå Kors Genbrug.

Første butik med aftenåbent

Genbrugsbutikken midt i Odense drives af omkring 50 frivillige. En af dem er 18-årige Dicte Tengs, som sammen med et par af sine veninder har fået idéen til at prøve noget helt nyt af. Som den første af Blå Kors' mere end 50 genbrugsbutikker holder de nu butikken åbent tirsdag aften.

"Vi synes, det var lidt øv, at vi unge ikke kunne stå i butikken på hverdage, fordi vi skal i skole, så vi tænkte, det kunne være sjovt at holde længere åbent én dag om ugen. Hvis vi ikke kan nå i genbrugsbutik, så er der måske andre, der også har det sådan", siger Dicte Tengs.

I stedet for at lukke kl. 17 alle hverdage, har man nu udvidet åbningstiden om tirsdagen, så butikken den dag har åben helt til kl. 19.

"Det er en rigtig god mulighed for de odenseanere, som ikke har mulighed for at shoppe genbrug i vores almindelige åbningstid. Vi er glade og stolte af vores frivillige, som virkelig gør en kæmpe indsats og finder på nye tiltag, som det her”, fortæller Kirsten Marie Kragh fra Blå Kors Genbrug, som opfordrer andre, der har lyst til at være frivillige, til at henvende sig i butikken

Blå Kors' genbrugsbutik i Odense er på 1.900 kvadratmeter og sælger både tøj, møbler og ting til hjemmet. Al overskuddet går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne i Danmark.

Hver tirsdag aften kan folk i Odense nu shoppe genbrug i aftentimerne.