Nu kan man låne indkøbskurven fra Irma med hjem

Coop og Irma indleder test af pant på indkøbskurven i de fem første butikker. Målet er, at det skal reducere antallet af plasticbæreposer fra de nuværende 460 millioner om året

I kampen for at reducere brugen af plasticbæreposer, går Irma og Coop nye veje.

I foreløbig fem Irma-butikker kan man nu låne indkøbskurven med sine varer med hjem. Man betaler en pant på 50 kr., som man får tilbage, når man afleverer kurven i butikken igen. Der er tale om en ny kurv, produceret af 100 procent genanvendeligt materiale. )

”Mange kender situationen, at man står i butikken og har glemt sit indkøbsnet. Derfor bliver man nødt til at købe en plasticpose. Det vil vi gerne løse på en utraditionel måde, nemlig ved at man låner selve indkøbskurven med hjem,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Det testes fra denne uge i de fem første butikker, nemlig Irma i Søborg, Greve, Platan (Vesterbrogade/Platanvej), Strandvejen i Hellerup og Ryesgade på Nørrebro.

”Lige som regeringen har vi som målsætning at reducere brugen af plasticposer. Gennem de seneste år har vi taget en række initiativer, der skal reducere brugen, f.eks. forærede vi sidste år ca. 700.000 genanvendelige bæreposer til kunderne. Men der vil stadig være nogle, der står og mangler noget at bære varerne hjem i. Derfor kan denne løsning være en mulighed, som vi kan anvende i alle vores 1100 butikken, hvis testen i Irma forløber godt,” siger CSR-direktør Signe D. Frese, Coop.

Systemet fungerer ved, at kunden ved kassen vælger at pante en Irmakurv til 50 kr. Kassemedarbejderen sætter en alarm inkl.- et synligt mærke på kurven – så det er synligt at kunden ikke har taget kurven uden at få lov. Mærket på kurven bliver scannet og der vil blive lagt 50 kr. på kundens køb. Ordningen omfatter kurve, som man bærer, altså ikke kurve på hjul. Kunden får sine 50 kr. retur, når kurven afleveres ved næste besøg i butikken.

Initiativet sker som led i Coops kommende koncern CSR-strategi.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246

Klimaangst er godt for klimaet30.7.2020 08:36:10 CESTPressemeddelelse

Klimaforandringerne bekymrer langt størstedelen af danskerne, viser ny undersøgelse. Bekymring og angst er ikke bare naturlige og sunde reaktioner på klimakrisen, de er også nødvendige, hvis vi skal bremse den negative udvikling, mener nogle af de eksperter, Samvirke har talt med. Tager klimaangsten overhånd hos den enkelte, er det dog problematisk, understreger de. Kun 4% af danskerne er ”slet ikke” bekymrede for klimaforandringerne. Resten af os er bekymrede i en eller anden grad. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Coop Analyse, skriver Samvirke i seneste udgave af magasinet. Og det er både naturligt og sundt at reagere med bekymring og for den sags skyld angst, når man står over for en reel trussel, som klimaforandringerne er, siger flere fagfolk, som Samvirke har talt med. En af dem er psykolog Lise Maj Jensen, der i mange år har været optaget af de psykologiske barrierer og drivkræfter for bæredygtig adfærd. »Angsten er hensigtsmæssig, for­di den hjælper os til at se virkel