Nu kan man kun få økologiske bananer i Coop

For at undgå farlige sprøjtemidler sælger Coop nu kun økologiske bananer. Det øger det samlede økologisalg markant i Danmark

Bananerne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og fakta er nu 100 procent økologiske. De konventionelle bananer er ude af butikkerne fra i år, hvor der siden 1. januar udelukkende er distribueret økologiske.

Baggrunden er, at sprøjtemidlerne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl findes i konventionelle bananer. De er under mistanke for bl.a. at kunne skade udviklingen hos fostre og børn.

”Vi har over de seneste år skærpet vores krav til, hvilke stoffer der må være i vores varer. Med dette tiltag markerer vi en ny milepæl for vores mangeårige arbejde med at udfase farlige stoffer,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Sidste år udgjorde økologiske bananer godt en tredjedel af Coops samlede banansalg. Så dette skifte på en af de mest solgte varer i dagligvarehandelen, vil løfte den samlede økologi-andel i Danmark.

”Det er godt for arbejderne i bananplantagerne i Syd- og Mellemamerika, der slipper for at håndtere sprøjtemidlerne. Og det er godt for de danske forbrugere, der nu har fuldstændig tryghed for, at der ikke er rester af pesticider i deres bananer,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

Udmeldingen af konventionelle bananer sker som led i Coops nye CSR-strategi, der offentliggøres i løbet af kort tid.

Yderligere information: CSR-chef Thomas Roland, 3091 9242

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen20.2.2020 09:17:06 CETPressemeddelelse

I morgen bliver det muligt at smage årets første danske kartofler. De er avlet af Karl Larsen i drivhus på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i morgen – fredag den 21. februar – i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker. Der bliver udbudt i alt 280 bakker a 200 gram. Prisen er 125 kr. pr. bakke. Det er en uge tidligere, at det bliver muligt at smage de første danske kartofler. Sidste år kom de første i butikkerne 2. marts. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098