Nu kan man kun få økologiske bananer i Coop

For at undgå farlige sprøjtemidler sælger Coop nu kun økologiske bananer. Det øger det samlede økologisalg markant i Danmark

Bananerne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og fakta er nu 100 procent økologiske. De konventionelle bananer er ude af butikkerne fra i år, hvor der siden 1. januar udelukkende er distribueret økologiske.

Baggrunden er, at sprøjtemidlerne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl findes i konventionelle bananer. De er under mistanke for bl.a. at kunne skade udviklingen hos fostre og børn.

”Vi har over de seneste år skærpet vores krav til, hvilke stoffer der må være i vores varer. Med dette tiltag markerer vi en ny milepæl for vores mangeårige arbejde med at udfase farlige stoffer,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Sidste år udgjorde økologiske bananer godt en tredjedel af Coops samlede banansalg. Så dette skifte på en af de mest solgte varer i dagligvarehandelen, vil løfte den samlede økologi-andel i Danmark.

”Det er godt for arbejderne i bananplantagerne i Syd- og Mellemamerika, der slipper for at håndtere sprøjtemidlerne. Og det er godt for de danske forbrugere, der nu har fuldstændig tryghed for, at der ikke er rester af pesticider i deres bananer,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

Udmeldingen af konventionelle bananer sker som led i Coops nye CSR-strategi, der offentliggøres i løbet af kort tid.

Yderligere information: CSR-chef Thomas Roland, 3091 9242

Coop tilbyder sine lejere at udskyde betaling1.4.2020 13:10:27 CESTPressemeddelelse

Coop har omkring 190 eksterne lejere i sine ejendomme over hele Danmark. De får nu tilbud om at udskyde betaling af husleje i tre måneder. ”Corona-krisen rammer også mange af vores lejere på deres likviditet. Vi vil gerne hjælpe dem nu, hvis de har behov for det,” siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. ”Vi gør det for at hjælpe dem her og nu. Men det er også en hjælp til os selv, så vi har de samme gode lejere, når denne krise er ovre,” siger Kræn Østergård Nielsen. Det er i overvejende grad andre butikker, servicefag, undervisning samt lagre og produktion, der er i lejemålene. I begyndelsen af corona-krisen tilbød Coop sine små lokale leverandører at fremrykke betalingen til dem. Det har betydet, at foreløbig 378 leverandører har fået tidligere betaling. Det betyder, at betaling af fakturaer for et tre-cifret millionbeløb ugentligt betales før tid. Yderligere information: Koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468 (via Jens Juul)

Coop vil hjælpe mindre fødevarevirksomheder til salg via crowdfundingkanal25.3.2020 09:01:12 CETPressemeddelelse