Coop Danmark A/S

Nu kan man kun få økologiske bananer i Coop

Del

For at undgå farlige sprøjtemidler sælger Coop nu kun økologiske bananer. Det øger det samlede økologisalg markant i Danmark

Bananerne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og fakta er nu 100 procent økologiske. De konventionelle bananer er ude af butikkerne fra i år, hvor der siden 1. januar udelukkende er distribueret økologiske.

Baggrunden er, at sprøjtemidlerne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl findes i konventionelle bananer. De er under mistanke for bl.a. at kunne skade udviklingen hos fostre og børn.

”Vi har over de seneste år skærpet vores krav til, hvilke stoffer der må være i vores varer. Med dette tiltag markerer vi en ny milepæl for vores mangeårige arbejde med at udfase farlige stoffer,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Sidste år udgjorde økologiske bananer godt en tredjedel af Coops samlede banansalg. Så dette skifte på en af de mest solgte varer i dagligvarehandelen, vil løfte den samlede økologi-andel i Danmark.

”Det er godt for arbejderne i bananplantagerne i Syd- og Mellemamerika, der slipper for at håndtere sprøjtemidlerne. Og det er godt for de danske forbrugere, der nu har fuldstændig tryghed for, at der ikke er rester af pesticider i deres bananer,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

Udmeldingen af konventionelle bananer sker som led i Coops nye CSR-strategi, der offentliggøres i løbet af kort tid.

Yderligere information: CSR-chef Thomas Roland, 3091 9242

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave

Folkeaktier skal skabe mere økologisk landbrug5.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Danskerne kan nu købe folkeaktier i landbrugsjord og dermed bidrage til, at mere dansk landbrugsjord bliver omlagt til økologi til gavn for natur, miljø, drikkevand, og klima. Det er Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, der sælger Folkeaktier gennem crowdfunding for at skaffe kapital til opløb af mere landbrugsjord. Danmarks Økologiske Jordbrugsfond opkøber konventionelt drevet landbrug og lader yngre økologiske landmænd forpagte jorden. De skal omlægge til økologiske drift og arbejde med mere natur og co2-reducerende tiltag. Folkeaktien, der kan købes på Coops platform for Crowdfunding skal sikre endnu mere kapital til arbejdet med at opkøbe landbrugsjord og skabe en bæredygtig og økologisk drift. ”Danmarks Økologiske Jordbrugsfond har fået en forrygende start siden 2017 med stor opbakning og mange aktionærer. Med Folkeaktien giver vi mulighed for at endnu flere kan være med og bidrage til, at vi kan opkøbe endnu mere jord, som fremover vil blive dyrket økologisk,” siger Lars-Christian

Over 1 mio. pant-kroner til Hjerteforeningen fra faktas kunder5.12.2019 06:30:00 CETPressemeddelelse

Kunderne i fakta har i år doneret over 100.000 kr. om måneden til Hjerteforeningen. Det er sket, når de donerer deres flaske- og dåsepant til det gode formål ved at trykke på ”Hjerteknappen” på flaskeautomaterne. ”Vi startede samarbejdet med Hjerteforeningen tilbage i marts i år, og allerede nu kan vi sende helt nøjagtigt 1.045.920 kroner videre til Hjerteforeningen. Med Hjerteforeningen vil vi gerne udvikle andre aktiviteter og information, der kan styrke Hjerteforeningens vigtige arbejde med at redde liv,” siger kædedirektør i fakta, John Hornbech Christensen. ”Og vi samarbejder også på andre fronter. F.eks. har vi i samarbejde med Hjerteforeningen udgivet et hæfte med opskrifter og tips til at gøre det nemmere og lidt billigere at leve sundere. Men først og fremmest en kæmpe tak til alle vores kunder for at iger John Hornbech Christensen. I Hjerteforeningen siger Adm. direktør Anne Kaltoft: ”Vi er dybt taknemmelige for den økonomiske støtte, fakta og deres mange kunder yder til vore

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum